Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
A Bűntény a könyvtárban című program játékos nyomozásba ágyazva tanítja meg a könyvtárhasználat és az adatbázisok kezelésének alapjait. A foglalkozás alsó- és középiskolásoknak szól, és célja a szövegértés, digitális írástudás, valamint a csapatmunka fejlesztése. Az első modulban a résztvevők egy kitalált bűntényt oldanak meg a könyvtár tereiben, míg a másodikban a Mágnás Elza-gyilkosság valódi esetén keresztül tanulnak forráskutatást.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A program megvalósításához szükség van számítógépekre az adatbázisok eléréséhez, valamint könyvtári katalógusra és kézikönyvekre. Eszközként használandók még nyomtatott mellékletek, jegyzetlapok, íróeszközök, térképek, fantomképek és nyomozói kellékek (pl. „vérnyomok”, ujjlenyomatok, kémcsövek). A helyszín a könyvtár, amely biztosítja a tereket, bútorzatot és a technikai infrastruktúrát.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A Bűntény a könyvtárban jógyakorlat élménypedagógiai alapokra épülő foglalkozás, amely alsó és felső tagozatos, valamint középiskolás diákok számára kínál játékos tanulási lehetőséget. Az első modulban a résztvevők nyomozócsapatokat alkotva egy kitalált bűntényt oldanak meg a könyvtár tereiben, miközben gyakorolják a katalógus- és könyvhasználatot, valamint a szövegértést és együttműködést. A második modul egy valós történelmi esemény, a Mágnás Elza-gyilkosság feldolgozása révén tanítja meg a diákokat a különféle könyvtári és internetes adatbázisok használatára. Mindkét modul komplex módon fejleszti a digitális írástudást, a logikus gondolkodást és a kreatív szövegalkotást. A foglalkozások során a tanulók különféle nyomozói szerepeket töltenek be, adatokat gyűjtenek, értelmeznek és közösen oldják meg a feladatokat. A program végén értékelés és közös megbeszélés segíti a tapasztalatok feldolgozását.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A jógyakorlat célja, hogy játékos, élménypedagógiai eszközökkel fejlessze a tanulók könyvtárhasználati, szövegértési és digitális kompetenciáit. Az igény a könyvtári ismeretek gyakorlati, élményszerű elsajátítására, valamint a tanulók aktív bevonására épült. Fontos szempont volt, hogy a különböző korosztályok számára is izgalmas, motiváló tanulási környezetet teremtsen. A detektívjáték és a történelmi bűneset feldolgozása lehetőséget ad a kritikai gondolkodás fejlesztésére is.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A jógyakorlat előnye, hogy élményszerűen és játékos formában fejleszti a tanulók könyvtárhasználati, szövegértési és digitális kompetenciáit. Elősegíti az önálló információkeresést, kritikai gondolkodást és a csapatmunkát. A résztvevők aktívan és motiváltan vesznek részt a tanulási folyamatban, így mélyebb és tartósabb ismereteket szereznek. A program során szerzett tapasztalatok segítik a tanulók könyvtárhasználati magabiztosságát és érdeklődését az olvasás iránt. Eredményként nő az együttműködési készség, az önálló munkavégzés képessége és a tanulás iránti pozitív attitűd.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Bűntény a könyvtárban – detektívjáték, a Mágnás Elza-gyilkosság és az adatbázisok ismerete. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Digitális írástudást fejlesztő
könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 7. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 21–34. p.
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.