Jógyakorlat

Olvasási élmény feldolgozása a XXI. században

A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál): 
A program során IKT eszközök használatával dolgozzák fel az olvasott műveket. A gyerekek megváltozott információszerzési szokásai az olvasáshoz való viszonyukra is hatással vannak, ezért fontos olyan megoldásokat találni, melyek segítik az olvasás népszerűsítését, támogatják az olvasott tartalom értelmezését.
Magyar vagy külföldi: 
Vármegye: 
Település: 
A könyvtár típusa: 
A könyvtárban dolgozók létszáma: 
A könyvtár honlapja: 
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek: 
A program megvalósításához minden résztvevő számára számítógép vagy tablet, valamint a könyvtáros számára számítógép és projektor szükséges. Az online szoftverek használata ingyenes, így a költségek elsősorban az eszközök és az internet-hozzáférés biztosítására korlátozódnak.
A megvalósítás időigénye: 
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése: 
A program az olvasási élmények feldolgozását a 21. századi digitális eszközökkel támogatja, célja a tanulók digitális írástudásának fejlesztése és az olvasás népszerűsítése. Három modulból áll: az elsőben címkefelhő készítésével a résztvevők az olvasott mű kulcsfogalmait jelenítik meg vizuálisan; a másodikban gondolattérképet hoznak létre a cselekmény és összefüggések ábrázolására; a harmadikban infografikával mutatják be az adatokat, eseményeket és hangsúlyos elemeket. A foglalkozások során a résztvevők modern szoftverekkel dolgoznak, kreatív megoldásokat alkalmazva, miközben az önálló és csoportos munkaformák is előtérbe kerülnek. A program fejlesztő értékelésre, biztatásra épít, és a tanulói produktumok bemutatását is fontosnak tartja. Végül a résztvevők nemcsak technikai tudást, hanem új szemléletet is szereznek, melynek révén a könyvtárra modern, információs központként tekintenek.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény: 
A program célja, hogy IKT eszközökkel segítse az olvasott művek feldolgozását, ezzel fejlesztve a tanulók digitális írástudását és erősítve az olvasás iránti érdeklődést. A mozgókép-, gondolattérkép-, címkefelhő- és infografika-készítés lehetőséget ad a mű tartalmának és vezérgondolatainak látványos, élményszerű bemutatására.
A jógyakorlat előnyei, eredményei: 
A program során a tanulók különböző grafikus módszereket – címkefelhő, gondolattérkép, infografika – ismernek meg az olvasott művek tartalmának feldolgozására, miközben kulcsfogalmaikat és összefüggéseiket is átgondolják. Ezáltal fejlődik digitális kompetenciájuk, és a könyvtárat modern, információs központként kezdik látni.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság): 
Olvasási élmény feldolgozása a XXI. században. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Digitális írástudást fejlesztő könyvtári mintaprogramok Módszertani kötetek 5. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 91–102. p. Fejlesztő: Lengyelné dr. Molnár Tünde
A jógyakorlat betöltésének éve: 
2025
Szükséges kompetenciák: 
Partneri együttműködés(ek): 
nevelési/oktatási intézmények

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.