Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
A Behálózva – szépirodalommal a felelősségteljes internethasználatért című jógyakorlat a digitális kompetenciák, különösen az etikus internethasználat és online kommunikáció fejlesztését célozza meg 8–11, illetve 12–16 éves korosztály számára. A könyvtári környezetben megvalósuló foglalkozás irodalmi művekre és a biblioterápia eszközeire épít, segítve a gyerekeket abban, hogy felismerjék az online tér veszélyeit, és megfogalmazzák a biztonságos digitális jelenlét szabályait. A program a beszélgetés, játék, dramatizálás és vitakultúra módszereivel támogatja a diákok érzelmi intelligenciáját, önismeretét és szociális érzékenységét. Kiemelt célja, hogy a résztvevők felismerjék, van lehetőségük és joguk segítséget kérni, ha az online térben bántalmazás éri őket. A foglalkozások során az ismeretszerzés mellett az elfogadó, biztonságos közösségi élmény is előtérbe kerül.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A „Behálózva” jógyakorlat megvalósításához elsősorban megfelelő könyvtári térre, valamint a csoportos munkát segítő berendezésre (székek, párnák, asztalok) van szükség. Az eszközigények között szerepelnek digitális eszközök – számítógépek internetkapcsolattal, hanganyag-lejátszó –, valamint nyomtatott irodalmi szövegek, érzelemkártyák, csomagolópapírok, íróeszközök és különféle szemléltető tárgyak (pl. kavicsok, gombolyag fonal). A költségek elsősorban az eszközök beszerzéséhez, nyomtatáshoz és a foglalkozásvezető felkészítéséhez kapcsolódnak. A program költséghatékonyan megvalósítható, ha rendelkezésre állnak a könyvtár által biztosított alapvető infrastruktúrák és eszközök. Az irodalmi művek és internetes források többsége ingyenesen elérhető.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A Behálózva jógyakorlat egy 3 órás, kétmodulos könyvtári foglalkozás, amely a digitális írástudás etikai oldalát és a biztonságos internethasználat tudatosítását célozza a 8–11 és 12–16 éves korosztály számára. Az igény a programra abból a felismerésből fakadt, hogy a fiatalok egyre korábban és egyre intenzívebben használják az online platformokat, miközben nem rendelkeznek elegendő ismerettel az ott rejlő veszélyekről. A program szépirodalmi szövegekre, játékos feladatokra, biblioterápiás és dramatikus módszerekre épül, melyek révén a résztvevők biztonságos, bizalmi légkörben oszthatják meg véleményüket és tapasztalataikat. Az első modul az eszközhasználati szokásokkal és az önreflexióval foglalkozik, míg a második az online zaklatás felismerését, kezelését és a segítségkérés lehetőségeit tárgyalja. A foglalkozás során fontos szerepet kap az önismeret, a szociális érzékenység és a vitakultúra fejlesztése. A résztvevők különféle interaktív gyakorlatokon keresztül – mint például érzelmekhez kapcsolódó játékok, irodalmi szövegek értelmezése, közösségi profilalkotás – ismerik fel saját és mások felelősségét az online térben. A program alkalmazza a tanulói önreflexiót és fejlesztő értékelést, kerülve a hagyományos iskolai osztályozást. A foglalkozás végén hasznos internetes forrásokat és segítségkérési lehetőségeket is bemutatnak a diákoknak.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A Behálózva jógyakorlat kialakításának célja az volt, hogy elősegítse a gyerekek és fiatalok felelősségteljes digitális kommunikációját, különösen az online térben való biztonságos jelenlétük megerősítését. Az igény a program kialakítására abból fakadt, hogy a 8–16 éves korosztály tagjai már aktívan használják a digitális eszközöket, gyakran vesznek részt online közösségekben, ám sokszor felkészületlenek az internetes zaklatás, adatvédelem és etikátlan kommunikáció jelentette kihívások kezelésére. A program könyvtári környezetben, szépirodalmi művekre és a biblioterápia módszereire támaszkodva teremt lehetőséget arra, hogy a résztvevők saját élményeiket megosszák, közösen dolgozzanak fel valós és kitalált példákat, és így alakítsanak ki tudatosabb, empatikusabb online viselkedést.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A jógyakorlat egyik legnagyobb előnye, hogy biztonságos, támogató közegben segíti a fiatalokat abban, hogy tudatosítsák a digitális világban való jelenlétük kockázatait és lehetőségeit. A résztvevők megtanulják felismerni az online zaklatás különböző formáit, és elsajátítják a segítségkérés, illetve mások támogatásának módjait. A program fejleszti az érzelmi intelligenciát, az önismeretet, a szociális érzékenységet és a felelősségteljes kommunikációt. Az irodalmi szövegek és játékos elemek hatékonyan ösztönzik a részvételt és elősegítik a mélyebb önreflexiót. A foglalkozások után a diákok nyitottabbá válnak a párbeszédre, bátrabban kérnek segítséget, és érzékenyebbek lesznek társaik problémái iránt. A program erősíti a közösségi összetartozás élményét is.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Behálózva. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Digitális írástudást fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 5. sz. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019.
193–212.p. Fejlesztő: Zsigri Mária
A jógyakorlat betöltésének éve:
Kép feltöltése, videó feltöltése:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.