Jógyakorlat

Alkotó szellemek. Kreatív írás, teremtő olvasás

A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál): 
Az Alkotó szellemek – Kreatív írás, teremtő olvasás című program célja a középiskolás korosztály szövegértési és szövegalkotási készségeinek fejlesztése, valamint az irodalomhoz való személyesebb kapcsolódás elősegítése. A 16 órás, négy modulból álló program az alkotó olvasásra épül, amely elmélyíti a diákok fantáziáját, érvelési készségét és verbális önkifejezését. A foglalkozások során lírai és prózai műhelymunka, valamint különböző irodalmi szövegek elemzése és újraalkotása történik egyéni, páros és csoportos formában. A program interaktív, kreatív feladatokkal ösztönzi a diákokat a saját szövegek létrehozására „teremtsék újra” a szövegeket, és maguk is alkotókká váljanak.
Magyar vagy külföldi: 
Vármegye: 
Település: 
A könyvtár típusa: 
A könyvtárban dolgozók létszáma: 
A könyvtár honlapja: 
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek: 
A jógyakorlat megvalósításához elsősorban szakmailag felkészült, irodalmi ismeretekkel és pedagógiai érzékenységgel rendelkező foglalkozásvezető szükséges. A program csoportos, interaktív jellege miatt ajánlott 10–12 fős tanulócsoportokat kialakítani. Az eszközigény csekély: szükség van papírra, tollakra, könyvekre, valamint laptopra, projektorra és vetítővászonra a vizuális feladatokhoz.
A megvalósítás időigénye: 
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése: 
A jógyakorlat megvalósítása 16 órás, négy modulból álló programsorozat keretében történik, középiskolás tanulók számára, 10–12 fős csoportokban. A program első lépése a teremtő olvasás, ahol a résztvevők irodalmi szövegek mélyebb értelmezésével fejlesztik szövegértésüket, érveléstechnikájukat, narratív logikájukat. Ezt követi a nyitott figyelem modul, amely kreatív feladatokon (például képekről írt történetek, leírások) keresztül erősíti a megfigyelőképességet, koncentrációt és a lényeglátást. A harmadik lépés a líra műhely, ahol a diákok klasszikus formákat (epigramma, haiku) alkalmazva kísérleteznek a versalkotással, egyéni és csoportos munkában. A negyedik modul, a próza műhely célja, hogy a résztvevők történetalkotási képességei fejlődjenek különféle műfajok (mese, novella, monda) kipróbálásán keresztül. A program során a diákok fokozatosan válhatnak befogadóból alkotóvá, miközben a foglalkozásvezető interaktív, rávezető módszerekkel ösztönzi a szabad gondolkodást, kreativitást és az irodalomhoz való személyes kapcsolódást. A folyamat zárásaként nyilvános felolvasó alkalom is megvalósítható, amely közvetlen sikerélményt és visszajelzést nyújt a tanulók számára.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény: 
A jógyakorlat célja, hogy fejlessze a középiskolás diákok szövegértési, szövegalkotási és önkifejezési készségeit, valamint elmélyítse irodalmi érzékenységüket. A program igénye abból a felismerésből fakad, hogy a fiatalok egyre ritkábban olvasnak alkotó módon, és nehezen kapcsolódnak a szépirodalmi szövegekhez. A vizuális kultúra előretörésével csökken a képzelőerő, így a történetek újrateremtése is háttérbe szorul. Ezt a hiányt kívánja pótolni a program, amely a fantázia, a figyelem és a narratív gondolkodás fejlesztésére helyezi a hangsúlyt.
Célcsoport(ok): 
A jógyakorlat előnyei, eredményei: 
A gyakorlat játékos, élményszerű formában fejleszti a diákok szövegértési, szövegalkotási és önkifejezési készségeit. A program során javul a tanulók figyelemkoncentrációja, érveléstechnikája, narratív gondolkodása és kreativitása. Közelebb kerülnek a szépirodalomhoz, és megtanulják több nézőpontból értelmezni a szövegeket. A csoportos és egyéni munkák során fejlődik az együttműködési képességük is. A program hozzájárul a tanulók esztétikai-művészeti tudatosságának kialakulásához. Mindezek révén nemcsak az iskolai teljesítményük javul, hanem a világ értelmezéséhez szükséges készségeik is gazdagodnak.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság): 
Alkotó szellemek. Kreatív írás, teremtő olvasás. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Szövegértést fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 6. „Az én könyvtáram” Bp.: FSZEK, 2019. 189–196. p. Fejlesztő neve: Bene Zoltán
A jógyakorlat betöltésének éve: 
2025
Szükséges kompetenciák: 
Partneri együttműködés(ek): 
nevelési/oktatási intézmények

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.