Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
Ez a könyvtári jógyakorlat a helyi dokumentumok felderítését és gyűjtését helyezi fókuszba, kiemelten a szóbeli információk rögzítésével és fotók készítésével, mint értékmentő tevékenységgel. A modul célja a tanulók önálló gondolkodásának, alkotó- és előadókészségének fejlesztése, valamint a helytörténeti ismeretek öntevékeny elsajátításának előmozdítása. A diákok megtanulják az információfeldolgozást és -felhasználást, képesek lesznek önállóan keresni az interneten, eligazodni a könyvtári referenszgyűjteményben és prezentációkat készíteni. A program erősíti a lokálpatriotizmust és a csapatmunkát.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
Szükséges a megfelelő digitális infrastruktúra, mint számítógépek, projektor és stabil internet-hozzáférés, melyek az online forráskeresést és prezentációk készítését szolgálják. Ezeket kiegészítik a hagyományos könyvtári gyűjtemények (lexikonok, térképek) a mélyebb információszerzés érdekében. A terepi modulhoz elengedhetetlenek a fénymásolt várostérképek.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A program egy innovatív, kompetenciafejlesztő kezdeményezés, melynek célja az érettségiző diákok bevonása a helyi irodalmi és kultúrtörténeti értékek feltárásába. A program három modulból épül fel, melyek szisztematikus keretet biztosítanak a tanuláshoz. Az első modul a digitális írástudás fejlesztésére fókuszál, ahol a diákok online adatbázisok és hagyományos könyvtári források segítségével sajátítják el a forráskeresés és az információszelektálás alapjait. Ez a fázis kiemelten fontos a könyvtári információszolgáltatás szempontjából, hiszen a referencia szolgáltatások és a gyűjteményi ismeretek átadása révén a könyvtárosok aktívan támogathatják a tanulókat.
A második, terepi modul során a diákok vezetett városi sétákon fedezik fel a helyi irodalmi emlékhelyeket, elmélyítve művelődéstörténeti és vizuális kultúra ismereteiket. Ez a gyakorlati megközelítés erősíti a helyismereti gyűjtemények iránti érdeklődést és a történeti gondolkodásmódot. A záró modulban a csoportos prezentációk keretében mutatják be kutatási eredményeiket, melyek elkészítéséhez átfogó útmutatást kapnak. A hatékony kommunikáció és a prezentációs technikák elsajátítása kulcsfontosságú digitális kompetencia. A bemutatókat kölcsönös és szakmai értékelés követi, részletes szempontok alapján, ami fejleszti a kritikai gondolkodást és a reflektív tanulást. A program hozzájárul a digitális kompetencia, az önálló gondolkodásmód és a közösséghez tartozás érzésének erősítéséhez, melyek a modern könyvtári felhasználók alapvető készségei.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A program kialakításának alapvető célja az volt, hogy innovatív módon támogassa az érettségire felkészülő középiskolás korosztály olvasásfejlesztését és kompetenciáinak bővítését. Az igényt az a felismerés generálta, hogy a hagyományos oktatási kereteken túlmutató, interaktív és élménypedagógiai módszerekre van szükség a diákok bevonásához és a lokális kulturális értékek megismertetéséhez. Cél volt továbbá a digitális írástudás fejlesztése, a forráskritika erősítése, valamint a kutatómunka iránti érdeklődés felkeltése, mindezt a helytörténeti és irodalmi kontextuson keresztül. A program arra törekszik, hogy a tanulók ne csak passzív befogadói legyenek az információnak, hanem aktívan fedezzék fel és dolgozzák fel azt, erősítve ezzel a közösséghez tartozás érzését és a hazafias nevelést.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A program számos előnnyel és mérhető eredménnyel jár az érettségire készülő diákok számára. Egyik fő előnye a komplex kompetenciafejlesztés, mely túlmutat a puszta tényanyag elsajátításán. A program eredményeként a tanulók jártasságot szereznek a digitális és hagyományos forráskeresésben, képesek lesznek a releváns információk szelektálására és kritikai értékelésére. Fejlődik olvasás-szövegértés-szövegalkotási kompetenciájuk, miközben elsajátítják az önálló kutatómunka alapjait.
A helyszíni tapasztalatok révén elmélyülnek irodalmi és művelődéstörténeti ismereteik, erősödik lokálpatriotizmusuk és a közösséghez tartozás érzése. A csoportmunka és a prezentációk során fejlődik kommunikációs és előadói készségük, valamint a reflektív gondolkodásuk. A program eredményeként a diákok digitális kompetenciája is jelentősen javul. Összességében a „Verslábaló” egy hatékony eszköz a motivált és kompetens tudásépítésre, amely hosszútávon is hasznosítható készségekkel vértezi fel a résztvevőket.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Verslábaló – irodalmi séta. In: Fehér Judit – Koglerné Hernádi Ágnes (szerk.): Olvasásfejlesztő könyvtári mintaprogramok. Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek. Módszertani kötetek; 7 „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 147–156. p.
A projekt fejlesztője: Kukkonka Judit
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.