Jógyakorlat

Hogyan lesz a könyvkupacból könyvtár?

A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál): 
A Hogyan lesz a könyvkupacból könyvtár? című programfüzet egy 3–4. osztályos tanulóknak szóló, könyvtárhasználati ismereteket fejlesztő oktatási program. Célja, hogy a gyerekek játékos, interaktív módon tanulják meg a könyvtárak használatát, szabályait, a dokumentumtípusok felismerését és az információkeresést. A foglalkozások során csoportmunkában, feladatokon és szerepjátékokon keresztül mélyítik el ismereteiket, miközben szociális és kommunikációs képességeik is fejlődnek. A program három modulból áll, összesen négy alkalommal, ahol a tanulók pontgyűjtéssel versenyeznek, és a tanulás élményközpontú formában történik. A program célja a könyvtárhasználat megszerettetése és a hosszú távú könyvtárlátogatási szokások megalapozása.
Magyar vagy külföldi: 
Vármegye: 
Település: 
A könyvtár típusa: 
A könyvtárban dolgozók létszáma: 
A könyvtár honlapja: 
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek: 
A program megvalósításához szükség van megfelelő könyvtári térre, asztalokkal, székekkel, valamint digitális eszközökre (számítógép, projektor, internetkapcsolat). Emellett elengedhetetlenek a nyomtatott segédanyagok (feladatlapok, kártyák, értékelő lapok), könyvtári dokumentumok (könyvek, kézikönyvek, folyóiratok) és kreatív eszközök (színes ceruzák, ragasztó, olló).
A megvalósítás időigénye: 
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése: 
A Hogyan lesz a könyvkupacból könyvtár? című programfüzet egy 3–4. osztályos tanulóknak szóló, könyvtárhasználati ismereteket fejlesztő oktatási program. Célja, hogy a gyerekek játékos, interaktív módon tanulják meg a könyvtárak használatát, szabályait, a dokumentumtípusok felismerését és az információkeresést. A foglalkozások során csoportmunkában, feladatokon és szerepjátékokon keresztül mélyítik el ismereteiket, miközben szociális és kommunikációs képességeik is fejlődnek. A program három modulból áll, összesen négy alkalommal, ahol a tanulók pontgyűjtéssel versenyeznek, és a tanulás élményközpontú formában történik. Az első modul az Előkészítés, felkészülés, amely a könyvtár és az iskola közötti együttműködés kialakítására, valamint a foglalkozások szervezési alapjainak megteremtésére szolgál. A második modul címe A könyvtár és a könyvek világa, ahol a tanulók játékos formában ismerkednek meg a könyvtár működésével, tereivel, szabályaival és a könyvek legfontosabb jellemzőivel. A harmadik modul, Könyvkupacból könyvtár – A könyvek iránytűje a katalógus, a tájékozódási és keresési készségek fejlesztésére összpontosít: a tanulók megtanulják a dokumentumtípusok közötti különbségeket, a kézikönyvek használatát, valamint a betűrendes katalógusban való eligazodást. A modulok célja, hogy a gyerekek önálló és tudatos könyvtárhasználóvá váljanak.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény: 
A jógyakorlat célja, hogy a tanulók játékos, élményalapú módon sajátítsák el a könyvtárhasználathoz szükséges alapismereteket, készségeket. Sok gyermek számára ismeretlen a könyvtár világa, így nehezen igazodnak el annak tereiben, szabályaiban és szolgáltatásaiban. A program segít pótolni az iskolai tanórákon kevéssé érintett gyakorlati tudnivalókat, miközben fejleszti a szociális, szövegértési és információkeresési kompetenciákat.
Célcsoport(ok): 
A jógyakorlat előnyei, eredményei: 
A jógyakorlat előnye, hogy élményalapú, játékos formában fejleszti a tanulók könyvtárhasználati, szociális és szövegértési kompetenciáit. A program során a gyerekek magabiztosan eligazodnak a könyvtár tereiben, szabályai között, és képesek lesznek önállóan információt keresni. Eredményként a tanulók pozitív élményeket szereznek a könyvtárról, ami hosszú távon ösztönözheti őket az olvasásra és rendszeres könyvtárhasználatra.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság): 
Hogyan lesz a könyvkupacból könyvtár? In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Könyvtárhasználat-információkeresést fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 8. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 33–50. p. Fejlesztő: Némethné Matastik Magdolna
A jógyakorlat betöltésének éve: 
2025
Szükséges kompetenciák: 
Partneri együttműködés(ek): 
nevelési/oktatási intézmények

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.