Jógyakorlat

Élő szóval az olvasásért – hagyományos népmesemondás a könyvtárban

A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál): 
A Élő szóval az olvasásért – hagyományos népmesemondás a könyvtárban mintaprogram célja az olvasás és szövegértés fejlesztése óvodás és alsó tagozatos gyermekek számára. A program két modulból áll: az elsőben állatmeséket, a másodikban tündérmeséket hallgatnak és dolgoznak fel a gyerekek. A mesemondást játékos feldolgozás követi, például mappaszínház vagy papírszínház készítéssel. A program során fejlődik a gyerekek szókincse, beszédbátorsága, figyelme, szociális kompetenciája és könyvtárhasználati készsége. A cél, hogy a mesélés élménye felkeltse bennük az érdeklődést az írott történetek iránt is.
Magyar vagy külföldi: 
Vármegye: 
Település: 
A könyvtár típusa: 
A könyvtárban dolgozók létszáma: 
A könyvtár honlapja: 
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek: 
A program megvalósításához alapvető eszközök szükségesek, mint plédek, párnák, egyszerű papírmappák, rajzlapok, rajzeszközök, ollók és hurkapálcák. Emellett ajánlott könyvtári dokumentumok és digitális eszközök használata is. A foglalkozások során készülhet mappaszínház vagy papírszínház, amihez saját készítésű szemléltető anyagokra van szükség.
A megvalósítás időigénye: 
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése: 
A jógyakorlat lényege, hogy a hagyományos népmesemondás élményén keresztül fejleszti a gyerekek szövegértését, beszédkészségét és szókincsét. A program két modulból áll: az első óvodásoknak szól állatmesékkel, a második alsó tagozatosoknak tündérmesékkel dolgozik. A foglalkozások mindig mesemondással kezdődnek, majd játékos feldolgozással folytatódnak, például mappaszínház vagy papírszínház készítésével. A gyerekek aktív részesei a mesének: kérdezhetnek, véleményt mondhatnak, sőt, a mese részeivé válhatnak. A mesemondás során kiemelt figyelmet kapnak a mesei nyelvi elemek, a ritkán használt szavak, tájszavak megértése és alkalmazása. Fontos az interaktivitás, a csoportmunka és a kooperáció, amit játékos helyzetekkel erősítenek. A program során a gyerekek nemcsak mesehallgatóként, hanem mesealkotóként is kipróbálhatják magukat. A meséhez kapcsolódó könyvek nézegetése és kölcsönzése zárja a foglalkozást. A cél az olvasás iránti érdeklődés felkeltése, az irodalmi élmény mélyítése. A jógyakorlat jól illeszthető könyvtári és iskolai programokba, hosszabb távú együttműködések alapja lehet.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény: 
A jógyakorlat célja az volt, hogy a hagyományos élőszavas népmesemondás segítségével fejlessze az óvodás és kisiskolás gyermekek szövegértését, szóbeli szövegalkotását és szókincsét. A program célja, hogy a gyerekek érdeklődve hallgassanak mesét, figyeljenek egymásra, és önállóan is képesek legyenek mesélni. A népmesék nyelvezete és erkölcsi tartalma segíti a nyelvi és érzelmi fejlődést.
Célcsoport(ok): 
A jógyakorlat előnyei, eredményei: 
A jógyakorlat előnye, hogy élményszerűen fejleszti a gyerekek anyanyelvi kompetenciáit, különösen a szövegértést, szókincset és beszédbátorságot. Segíti a kulturált kommunikációt, az együttműködést, és erősíti a figyelmet, empátiát. A mesemondás motiválja a gyerekeket az olvasásra, ezáltal elősegíti az olvasóvá válást. A feldolgozó feladatok (pl. mappaszínház) kreativitást, vizuális és mozgásos készségeket is fejlesztenek.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság): 
Élő szóval az olvasásért – hagyományos népmesemondás a könyvtárban. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Szövegértést fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 6. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 72–84. p. Fejlesztő: Kovács Marianna
A jógyakorlat betöltésének éve: 
2025
Szükséges kompetenciák: 
Partneri együttműködés(ek): 
nevelési/oktatási intézmények

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.