Jógyakorlat

Legendagyár - digitális városismereti vetélkedő

A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál): 
A „Legendagyár – Digitális városismereti vetélkedő” című program célja, hogy a középiskolás diákok játékos formában mélyítsék el helyismereti tudásukat, miközben fejlődik digitális, szociális és kreatív kompetenciájuk. A gyakorlat hat modulból áll, amelyek során a tanulók recepteket alkotnak, családi címert terveznek, legendát írnak, videót készítenek, irodalmi sétán vesznek részt, és vetélkedőn mérik össze tudásukat. A foglalkozások során a könyvtárhasználat mellett hangsúlyt kap az önálló kutatómunka, a csoportos együttműködés és a kreatív tartalomgyártás. A program végén a diákok digitális formában osztják meg alkotásaikat, amelyek gazdagítják a helyi tudástárat. A vetélkedő közösségépítő és identitáserősítő hatása révén hozzájárul a tanulók aktív állampolgári szemléletének kialakításához.
Magyar vagy külföldi: 
Vármegye: 
Település: 
A könyvtár típusa: 
A könyvtárban dolgozók létszáma: 
A könyvtár honlapja: 
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek: 
A program megvalósításához szükséges erőforrások között szerepelnek a digitális és hagyományos oktatástechnikai eszközök például: számítógép, projektor, videószerkesztő programok, könyvek, adatbázisok, rajz- és festékeszközök.
A megvalósítás időigénye: 
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése: 
A jógyakorlat célja, hogy a középiskolás diákok játékos, kreatív formában mélyítsék el helyismereti tudásukat, miközben fejlődik digitális, szociális és anyanyelvi kompetenciájuk. A program hat modulból épül fel, amelyek önállóan is alkalmazhatók könyvtári foglalkozásként, de együttesen egy komplex, többfordulós vetélkedővé is szervezhetők.
Az első modul, az „Ízek városa” a helyi gasztronómia feltérképezésére épül: a diákok könyvtári és internetes kutatás alapján saját receptet alkotnak, ezzel fejlesztve információkeresési és szövegalkotási készségeiket. A „Családom címere” című második modulban a tanulók megismerkednek a címertan alapjaival, majd saját családi címerüket készítik el digitális vagy kézműves technikával, ezáltal erősítve önismeretüket és vizuális kifejezőkészségüket. A harmadik modul, a „Legendagyár” keretében a résztvevők helyi legendákat gyűjtenek, majd új történeteket alkotnak, így fejlesztve kreatív íráskészségüket és retorikai kompetenciájukat.
A „Édes hazám” modul célja, hogy a diákok videót készítsenek lakóhelyükről, megtanulják a videószerkesztés alapjait, és digitális tartalmat osszanak meg online. Az ötödik modul, a „Celeblesen” egy irodalmi séta, amely során a tanulók híres helyi személyiségekhez kapcsolódó helyszíneket keresnek fel, és játékos feladatokon keresztül ismerkednek meg a település kulturális örökségével. Végül a „Vetélkedő” modul technikai keretet biztosít a program egészének versenyszerű lebonyolításához: a csapatok által készített tartalmakat digitális felületen osztják meg, a könyvtárosokból álló zsűri pedig értékeli azokat.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény: 
A jógyakorlat célja, hogy a középiskolások játékos, kreatív formában ismerjék meg saját településük történelmét, kulturális értékeit és híres személyiségeit, miközben fejlődik digitális és szociális kompetenciájuk. Az igény abból fakadt, hogy a könyvtárak aktív szerepet vállaljanak a helyismereti tudás bővítésében és a közösségi tanulás támogatásában. A program lehetőséget teremt arra, hogy a diákok saját élményeiken keresztül kapcsolódjanak lakóhelyükhöz, ezáltal erősítve identitásukat és felelősségvállalásukat.
Célcsoport(ok): 
A jógyakorlat előnyei, eredményei: 
A program eredményeként minden résztvevő megismeri saját településének történelmét, gasztronómiáját, irodalmi hagyományait, és aktívan hozzájárul a helyismereti tudástár gazdagításához. A közös munka során erősödik a csapatmunka, a véleményformálás és a közösségi felelősségvállalás. A digitális vetélkedő formában megvalósított program lehetőséget ad arra is, hogy a tanulók produktumai szélesebb közönséghez jussanak el, ezáltal növelve az önbizalmukat és motivációjukat.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság): 
Legendagyár - digitális városismereti vetélkedő. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Könyvtárhasználat-információkeresést fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 8. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 162–173. p. Fejlesztő: Istók Anna
A jógyakorlat betöltésének éve: 
2025
Szükséges kompetenciák: 
Partneri együttműködés(ek): 
nevelési/oktatási intézmények

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.