Jógyakorlat

Kivándorlás Amerikába a századfordulón

A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál): 
A Kivándorlás Amerikába című jógyakorlat egy projektalapú, több tantárgyat (történelem, magyar nyelv és irodalom, informatika) integráló foglalkozás, amely a 19–20. századi magyar kivándorlás témáját dolgozza fel. A tanulók csoportokban dolgoznak, különböző szerepekbe (pl. történész, újságíró, riporter) bújva kutatnak, forráselemzést végeznek, kreatív szövegeket alkotnak és digitális eszközökkel prezentálnak. A tevékenység során fejlődik a diákok együttműködési készsége, kritikai gondolkodása, valamint kommunikációs és digitális kompetenciája. A feladatok élményszerűek és gyakorlatiasak, a tanulók önállóan, de tanári támogatással végzik azokat. A projekt végén az elkészült anyagokat bemutatják egymásnak, így közösségi tanulás is megvalósul. A jógyakorlat célja, hogy élményszerűen, korszerű módszerekkel mélyítse el a tananyagot, és fejlessze a 21. századi készségeket.
Magyar vagy külföldi: 
Vármegye: 
Település: 
A könyvtár típusa: 
A könyvtárban dolgozók létszáma: 
A könyvtár honlapja: 
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek: 
A jógyakorlat megvalósításához szükség van alapvető digitális eszközökre, például számítógépekre, laptopokra vagy tabletekre, internetkapcsolattal. Elengedhetetlenek a szövegszerkesztő, prezentációkészítő és videószerkesztő programok, valamint nyomtatási lehetőség a forrásanyagokhoz. A tanulók különböző írott és online forrásokat használnak a kutatáshoz, így a könyvtári hozzáférés is hasznos lehet.
A megvalósítás időigénye: 
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése: 

A jógyakorlat egy több lépéses, élményalapú könyvtári foglalkozás, amely során a tanulók szerepjáték keretében élik át a 19. századi kivándorlás folyamatát. A résztvevők csoportokban dolgoznak, „családokat” alkotnak, döntéseket hoznak arról, miért és hogyan indulnak útnak, milyen útvonalat választanak, és mit visznek magukkal. A tevékenységek közé tartozik az úti napló vezetése, vizuális és szöveges források feldolgozása, valamint dramatikus, döntési helyzeteket tartalmazó szituációs játékok. A könyvtári környezetben zajló foglalkozás lehetővé teszi, hogy a diákok hiteles forrásokból dolgozzanak és fejlesszék információkeresési képességeiket. A program előkészítő és lezáró reflektív szakaszokkal egészül ki, ezzel mélyítve a tanulási élményt. A gyakorlat célja az empátia, történelmi tudatosság, szociális érzékenység és együttműködés fejlesztése, miközben jól illeszkedik a történelem és társadalomismeret tantervi követelményeihez.

A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény: 
A jógyakorlat kialakításának célja az volt, hogy a tanulók élményszerűen és interdiszciplinárisan dolgozzák fel a 19–20. századi magyar kivándorlás történetét. A diákok sokszor nehezen kapcsolódnak a történelem tantárgyhoz, különösen az elvontabb, statisztikai vagy társadalmi témákhoz. A projekt lehetőséget teremtett arra, hogy a tanulók aktív, kutató szerepben fedezzék fel a történelmi eseményeket. Fontos szempont volt a tantárgyak közötti kapcsolódás megteremtése és a tananyag gyakorlati alkalmazása. A tanulók saját élményeik, ötleteik alapján, kreatívan dolgozhattak, miközben fejlesztették digitális és szociális kompetenciáikat.
Célcsoport(ok): 
A jógyakorlat előnyei, eredményei: 
A Kivándorlás Amerikába jógyakorlat egyik legnagyobb előnye, hogy élményszerű, interaktív módon fejleszti a tanulók történelmi ismereteit és szociális készségeit. A szerepjáték és szituációs feladatok révén a diákok érzelmileg is bevonódnak, így mélyebb megértést alakítanak ki a kivándorlás személyes és társadalmi hátteréről. A program erősíti az empátiát, a kritikai gondolkodást és az együttműködési készséget, miközben fejleszti a könyvtárhasználatot és az információkeresést. A foglalkozás során tapasztalati úton tanulnak, ami hatékonyabb és maradandóbb tudást eredményez. A program jól illeszthető a tantervhez, és más könyvtári vagy iskolai környezetben is könnyen adaptálható. Hosszú távon hozzájárul a szociális érzékenyítéshez, a közösségi élmény erősítéséhez és a diákok önálló tanulási képességeinek fejlesztéséhez.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság): 
Kivándorlás Amerikába a századfordulón. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Digitális írástudást fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek; 5. „Az én könyvtáram” Bp.: FSZEK, 2019. 136–157. p. Fejlesztő neve: Dr. Tóvári Ildikó
A jógyakorlat betöltésének éve: 
2025
Partneri együttműködés(ek): 
nevelési/oktatási intézmények

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.