Jógyakorlat

QR-kód/játszma a könyvtárban

A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál): 
A QR-kód/játszma a könyvtárban című program egy digitális eszközökre épülő, játékos könyvtárhasználati óra, amelyet az általános és középiskolás diákok számára fejlesztettek ki. A cél a könyvtári információkeresés készségének fejlesztése QR-kódok és keresztrejtvények segítségével, mobiltelefonok/tabletek bevonásával. A foglalkozás során a diákok csoportokban dolgoznak, különböző forrásokból (könyvek, lexikonok, internet) keresnek információt. A program segít oldani a könyvtárhasználattal kapcsolatos félelmeket, fejleszti a digitális és szociális kompetenciát. Az élményalapú tanulás révén a tanulók pozitív könyvtári élménnyel gazdagodnak, miközben fejlődnek az információszerzés és együttműködés terén.
Magyar vagy külföldi: 
Vármegye: 
Település: 
A könyvtár típusa: 
A könyvtárban dolgozók létszáma: 
A könyvtár honlapja: 
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek: 
A program megvalósításához alapvető erőforrásként szükség van QR-kód-olvasóval rendelkező mobileszközökre (okostelefon, tablet) csoportonként legalább egy darabra, valamint internetkapcsolatra az applikációk letöltéséhez. Nyomtatott keresztrejtvények és a hozzájuk tartozó QR-kódok biztosítják a feladatokat, ezek színes lapokra történő nyomtatása ajánlott az átláthatóság érdekében. Kiegészítő eszközök közé tartoznak a ceruzák, színes Post-it cetlik, csomagolópapírok, filctollak, és értékeléshez korongok vagy kupakok. A foglalkozások előkészítéséhez számítógép és ingyenes online programok (QR-kód-generátor, keresztrejtvény-szerkesztő) is szükségesek. Jelentős anyagi ráfordítás nem szükséges, mivel a legtöbb eszköz már meglévő vagy kölcsönözhető. A költségek elsősorban nyomtatásra, apró jutalmakra és technikai eszközök esetleges pótlására korlátozódnak.
A megvalósítás időigénye: 
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése: 
A jógyakorlat bevezetése során két külön modult dolgoztak ki: egyet az általános iskola felső tagozatos, egyet pedig a középiskolás diákok számára. A tanulók csoportokban vagy párokban dolgoznak, QR-kódok mögé rejtett kérdéseket oldanak meg könyvek, lexikonok, folyóiratok és online források segítségével. A foglalkozás elején játékos csoportalakító módszert alkalmaznak, majd közösen összeállítják az „elvárásfát”, amelyre később visszacsatolnak. A feladatokat keresztrejtvény formában oldják meg, miközben szerepköröket váltogatva együttműködnek és digitális eszközöket használnak. A program végén strukturált értékelésre kerül sor: szóban, írásban és vizuálisan, például korongos szavazással. A gyakorlat erősíti a digitális, szociális és tanulási kompetenciákat, miközben pozitív könyvtári élményt nyújt.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény: 
A jógyakorlat kialakításának célja az volt, hogy a hagyományos könyvtárhasználati órát modern, élményszerű formában újítsák meg. A digitális eszközök – mint a QR-kódok és ooseszközök – bevonása révén közelebb hozzák a könyvtár világát a Z- és Alfa-generációhoz. Az igény abból fakadt, hogy a diákok gyakran szorongással, bizonytalansággal viszonyulnak a könyvtárhoz, szabályaihoz és használatához. A program célja ezen "küszöbfélelem" oldása, és az olvasás, információkeresés iránti érdeklődés felkeltése. A technológia segítségével játékos formában tanulhatják meg a könyvtárhasználat alapjait. Ez a megközelítés támogatja a digitális írástudás, a csapatmunka és az önálló tanulás fejlesztését.
Célcsoport(ok): 
A jógyakorlat előnyei, eredményei: 
A QR-kód/játszma a könyvtárban jógyakorlat egyik legnagyobb előnye, hogy játékos formában hozza közelebb a könyvtárhasználatot a fiatalokhoz, ezáltal oldja a könyvtárral kapcsolatos szorongást. A digitális eszközök bevonása motiválja a tanulókat, és segíti a modern információszerzési technikák elsajátítását. A csoportmunka fejleszti a szociális kompetenciát, az együttműködési és döntéshozatali készségeket. A tanulók megismerkednek a szótárak, lexikonok, folyóiratok, valamint az online katalógusok használatával, és ezeket önállóan is képesek alkalmazni. A program külön előnye, hogy könnyen adaptálható bármilyen témára és korosztályra. A résztvevők pozitív visszajelzéseket adtak, többen szívesen kölcsönöztek könyveket a foglalkozás végén. A tanárok szerint a program közelebb hozza a könyvtárat a diákokhoz, és segíti az iskolai tananyaghoz kapcsolódó kutatómunkát. A QR-kódos feladatok révén a tanulók egyszerre használják az analóg és digitális eszközöket. A jógyakorlat során szerzett sikerélmény és önálló felfedezés élménye hozzájárul a tanulási motiváció növeléséhez. Összességében a program korszerű, élményszerű és jól strukturált eszköz a könyvtárpedagógiai célok megvalósításához.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság): 
QR-kód/játszma a könyvtárban. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Digitális írástudást fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 5. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 54–65. p. Fejlesztő neve: Piri Ildikó
A jógyakorlat betöltésének éve: 
2025
Partneri együttműködés(ek): 
nevelési/oktatási intézmények

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.