Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
A Digitális történetmesélés LEGO-val című jógyakorlat célja, hogy a tanulók kreativitását, problémamegoldó és kommunikációs készségeit fejlessze játékos, élményalapú tanulás keretében. A program során a diákok csoportokban dolgoznak, LEGO-elemek segítségével történeteket alkotnak, majd ezeket digitálisan (pl. fotók, videók, prezentációk formájában) dolgozzák fel. A folyamat fejleszti az együttműködési készséget, a digitális kompetenciákat, valamint a történetmesélés és vizuális kifejezés képességét. A módszer jól beilleszthető különféle tantárgyakba, és alkalmazható alsós és felsős korosztályban is. A tevékenység örömteli, motiváló, és elősegíti a differenciált oktatást. A projekt rugalmasan alakítható a pedagógusok és diákok igényei szerint.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A program megvalósításához szükség van különböző típusú LEGO-készletekre (elsősorban klasszikus és figurás elemekre), amelyek többször felhasználhatók. Elengedhetetlenek a digitális eszközök is, például tabletek, okostelefonok vagy fényképezőgépek a történetek dokumentálásához, valamint számítógépek vagy laptopok a feldolgozáshoz (pl. prezentáció, videó, digitális történet készítése). Szoftverekre – mint a képszerkesztők, prezentációs programok vagy videóvágók – is szükség lehet, ezek lehetnek ingyenesek (pl. Canva, PowerPoint, Clipchamp stb.). A költségek elsősorban a LEGO-készletek beszerzéséből, esetleg digitális eszközök pótlásából, valamint nyomtatási vagy kiállítási anyagokból adódhatnak. Az eszközök azonban tartósan használhatók, így a program hosszú távon költséghatékony. A tevékenység igény szerint akár minimális költséggel is megvalósítható meglévő iskolai eszköztárral.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A Digitális történetmesélés LEGO-val jógyakorlat során a diákok kisebb csoportokban dolgoznak, és először közösen kitalálnak egy történetet egy megadott témához kapcsolódva. A történetet LEGO-figurák és építmények segítségével jelenítik meg, majd fotókkal dokumentálják az egyes jeleneteket. A képekből digitális eszközök (pl. tablet, laptop) segítségével prezentációt, képregényt vagy videót készítenek. A folyamat során fejlődik a tanulók kreativitása, szóbeli és vizuális kifejezőkészsége, problémamegoldó és együttműködési képessége. A pedagógus facilitátorként irányítja a munkát, segíti a szerepek elosztását és a digitális eszközök használatát. A tanulók szerepet vállalhatnak íróként, építőként, fotósként vagy narrátorként is, így mindenki megtalálhatja a hozzá illő feladatot. A kész történetek bemutatásra kerülnek az osztályközösség vagy a szülők előtt, ez növeli a diákok motivációját és önbizalmát. A projekt jól beilleszthető különböző tantárgyakba (pl. irodalom, történelem, idegen nyelv), és lehetőséget ad a differenciálásra. A LEGO és digitális történetmesélés kombinációja segíti a mélyebb megértést, kreatív gondolkodást és a 21. századi készségek fejlődését. A módszer élményszerű, rugalmas és újrahasznosítható, így több korcsoportban és témában is alkalmazható. A program végén lehetőség van kiállítás vagy digitális gyűjtemény létrehozására is.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A jógyakorlat célja az volt, hogy a tanulók játékos formában fejlődjenek a 21. századi kulcskompetenciák – különösen a kreativitás, kommunikáció, együttműködés és digitális készségek – területén. Az igény egy olyan innovatív, élményalapú módszer iránt merült fel, amely motiválja a diákokat, és aktív részvételre ösztönzi őket a tanulási folyamatban. A pedagógusok keresték azokat az eszközöket és technikákat, amelyekkel differenciáltan, minden tanulót bevonva lehet fejleszteni a készségeket. A LEGO és a digitális eszközök kombinálása lehetőséget teremtett a kreatív, gyakorlatias tanulásra, amely a tanulók számára örömet és sikerélményt nyújt. A módszer könnyen alkalmazható különböző tantárgyakhoz és életkorokhoz is.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A jógyakorlat fejleszti a diákok kommunikációs, szövegértési, dramaturgiai és informatikai kompetenciáját. A résztvevők megtanulnak történeteket alkotni, dramatizálni, felépíteni és képregényként bemutatni. Javul az együttműködési készségük, és megtanulnak csoportosan dolgozni, kiegészítve egymás ötleteit. Megismerik a digitális eszközök és programok használatát, például a StoryVisualizert. A program növeli az olvasás és írás iránti érdeklődést, és népszerűsíti a könyvtárhasználatot. Fejlődik a problémamegoldó, térbeli és asszociatív képességük, valamint a könyvtári munka megértése. Az idősebb diákok digitális kompetenciái is fejlődnek, és a könyvtár népszerűsítésére is hangsúlyt fektet a program. Végeredményben a diákok önállóan képesek lesznek feladatokat megoldani, információkat összegezni és megalapozott véleményt formálni.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Digitális történetmesélés LEGO Story Starterrel. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Olvasásfejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 7. „Az én könyvtáram” Bp.: FSZEK, 2019. 67–80. p.
Fejlesztő: dr. Antal Péter
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.