Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
A Könyvtári Geobook Catching: Helyismereti kincskereső játék című projekt egy szabadidős, tanulást támogató mintaprogram, amely a helyi identitás erősítését és a digitális kompetenciák fejlesztését célozza meg. A program három modulból áll: a könyvtárban történő felkészülésből, terepi kincskeresésből és záró prezentációból. A résztvevők – főként 6. osztályosnál idősebb diákok és családtagjaik – térképek és GPS-koordináták alapján keresnek elrejtett üvegeket, miközben információkat gyűjtenek lakóhelyük nevezetességeiről. A tevékenységek során fejlesztik könyvtárhasználati, digitális és tájékozódási készségeiket. Az eredményeket prezentáció formájában mutatják be a könyvtárban, ahol az elkészült anyagokat archiválják. A program emellett erősíti az iskolák és könyvtárak közötti kapcsolatot is.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A program megvalósításához szükséges eszközök között szerepelnek a számítógépek csapatonként, okostelefonok vagy térképek a terepi munkához, fényképezőgépek, valamint vetítéstechnikai eszközök (laptop, projektor) a prezentációhoz. A kincsek elrejtéséhez bébiételes üvegekre, ceruzákra, regisztrációs lapokra, hűtőmágnesekre és laminált játékszabályokra van szükség. A költségek elsősorban ezek beszerzéséből, a nyomtatási és dekorációs anyagok (plakátok, oklevelek) előállításából, valamint opcionálisan jutalmazásból és záróprogram (pl. koncert, vendéglátás) szervezéséből adódnak. A digitális platformok (Google Forms, térképszolgáltatások) használata jellemzően ingyenes. A program rugalmasan alakítható a könyvtár anyagi lehetőségeihez igazodva.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A Könyvtári Geobook Catching jógyakorlat három modulból álló, játékos tanulási program, amelyet könyvtárosok vezetnek le. Az első modul során a könyvtárban a diákok csapatokat alkotnak, és kiválasztanak egy helyi nevezetességet, amelyről könyvtári forrásokból és internetről gyűjtenek információkat. A résztvevők megismerkednek a helyismereti gyűjteménnyel, az elektronikus katalógussal és az adatkeresés technikáival. Ezután a csapatok megkapják a GPS-koordinátákat, amelyek egy-egy „kincset” – egy elrejtett üveget – jelölnek a településen. A második modulban a családtagok bevonásával a résztvevők önállóan keresik meg ezeket a helyszíneket, ahol a kérdésre adott válasz, hűtőmágnes és regisztrációs lap is található. A kincskeresés során a digitális és tájékozódási kompetenciák fejlődnek, miközben erősödik a helyi kötődés. A harmadik modulban a könyvtárban tartott zárófoglalkozáson a csapatok prezentációban mutatják be, mit tanultak, és megosztják a keresés során készült fotókat. A prezentációkat archiválják a helyismereti gyűjteményben. A programhoz szükséges eszközök (számítógép, okostelefon, üvegek, nyomtatott anyagok) kis költségvetéssel is biztosíthatók. A könyvtár a szervezés során aktív kapcsolatot tart fenn az iskolákkal és a családokkal. A résztvevők elismerésben részesülnek, és a záróesemény közösségi élményt is nyújt.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A jógyakorlat kialakításának célja a helyi identitás erősítése, valamint a fiatalok digitális és információkeresési kompetenciáinak fejlesztése játékos formában. Az igény a könyvtárak szerepének újragondolásából fakadt: a könyvtár nemcsak információs forrás, hanem élményalapú tanulás helyszíne is lehet. A diákok számára motiváló, ha a tanulás kalandként jelenik meg, miközben valós helyszíneket fedeznek fel. Az iskolák részéről is felmerült az igény a tanórai kereteken túli, élményszerű tanulási lehetőségekre.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A jógyakorlat egyik legnagyobb előnye, hogy élményszerűen fejleszti a diákok digitális, információkeresési és tájékozódási kompetenciáit. Erősíti a helyi identitást, miközben játékosan ismerteti meg a résztvevőket lakóhelyük értékeivel. A program során a diákok megtanulják használni a könyvtári katalógust, internetes adatbázisokat és a Google-Térképet is. A családok bevonásával közös élménnyé válik a tanulás, ami erősíti a generációk közötti kapcsolatokat is. A résztvevők kreatív prezentációi gazdagítják a könyvtár helytörténeti gyűjteményét. A program hozzájárul a könyvtár és az iskolák közötti együttműködés elmélyítéséhez.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Könyvtári Geobook Catching: Helyismereti kincskereső játék. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Digitális írástudást fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 5. „Az én könyvtáram” Bp.: FSZEK, 2019. 263-274. p.
Fejlesztő: Pumerscheinné Bedekovity Zóra
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.