Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
A Legyél Te is diákkönyvtáros! program célja, hogy a 2–6. osztályos diákok játékos formában megismerkedjenek a könyvtár működésével és a könyvtárosi hivatással. A program két modulból áll: az első a könyvtári dokumentumokkal való tájékozódást, a második az elektronikus kölcsönző rendszer használatát tanítja. A résztvevők kompetenciái – például kommunikáció, digitális tudás és szociális érzékenység – játékos feladatokon keresztül fejlődnek. A kiemelkedően teljesítő diákok „Diákkönyvtáros” jelvényt, a legaktívabbak pedig az „Év diákkönyvtárosa” címet kapják. A program célja a könyvtárhasználat népszerűsítése és a pályaorientáció támogatása.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A program megvalósításához szükség van hagyományos könyvtári dokumentumokra, például mesekönyvekre, ifjúsági regényekre, szépirodalmi és szakirodalmi művekre. A digitális modulhoz elengedhetetlen egy számítógép vonalkódolvasóval, valamint a TextLib integrált könyvtári rendszer csökkentett jogkörű felhasználói felülete. Emellett szükségesek statisztikai adatgyűjtő lapok és nyomtatott segédanyagok, például raktározási táblázatok. A költségek elsősorban az eszközök biztosítására, nyomtatásra és esetleges jutalmak (emléklap, jelvény, oklevél) előállítására vonatkoznak. A program költséghatékonyan megvalósítható, különösen meglévő könyvtári infrastruktúra mellett.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A jógyakorlat két modulra épül, amelyek külön-külön is alkalmazhatók. Az első modul célja a könyvtári dokumentumok típusainak megismertetése és a könyvtárban való tájékozódás fejlesztése játékos feladatokon keresztül, például könyvek visszahelyezése és raktári jelzetek felismerése. A második modul a digitális kompetenciák fejlesztésére fókuszál, ahol a tanulók megismerkednek a TextLib rendszerrel, és gyakorolják a kölcsönzés, visszavétel, hosszabbítás műveleteit. Mindkét modul során csoportos és egyéni munkára is sor kerül, a feladatokat szóbeli értékelés követi. A program végén a kiemelkedően teljesítő diákok jelvényt, a többiek emléklapot kapnak, és lehetőség nyílik az „Év diákkönyvtárosa” cím elnyerésére. Az intézkedések célja a könyvtárhasználat népszerűsítése és a tanulók aktív bevonása a könyvtári életbe.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A jógyakorlat célja, hogy a fiatal diákok számára vonzóvá tegye a könyvtárhasználatot, és lebontsa a könyvtárosi hivatással kapcsolatos sztereotípiákat. Az igény abból fakad, hogy a könyvtárak szerepe egyre inkább háttérbe szorul a digitális világban, ezért szükség van olyan programokra, amelyek játékosan és élményszerűen mutatják be a könyvtári munka sokszínűségét. A gyerekek aktív bevonása révén fejlődnek kulcskompetenciáik, miközben megtapasztalják a könyvtár közösségi és információs funkcióit. Ez a szemléletformálás hozzájárulhat ahhoz, hogy a könyvtárak hosszú távon is relevánsak maradjanak a fiatal generáció számára.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A jógyakorlat előnye, hogy játékos formában fejleszti a diákok digitális, kommunikációs és szociális kompetenciáit, miközben közelebb hozza őket a könyvtár világához. A program hatására nőhet a könyvtárba beiratkozott tanulók száma, valamint aktívabban részt vesznek könyvtári rendezvényeken. A tanulók önbizalma és kezdeményezőkészsége is fejlődik, különösen a visszajelzések és elismerések révén. Hosszú távon hozzájárulhat a könyvtárak társadalmi szerepének megerősítéséhez és a pályaorientáció támogatásához.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Legyél Te is diákkönyvtáros! In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Könyvtárhasználat-információkeresést fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 8. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 229–235. p.
Fejlesztő: Vass Roland
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.