Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
A Birodalmi vadászok program egy olvasásnépszerűsítő mintaprojekt, amely a 4–5. osztályos tanulók számára készült. A gyakorlat célja a kortárs gyermekirodalom megismertetése játékos, élményszerű feladatokon keresztül, fejlesztve a szövegértést, nyelvi kreativitást és digitális kompetenciát. Három modulból áll: olvasónapló-pályázat („Bírd ki ezt a naplót!”), irodalmi vetélkedő („Birodalmi párbaj”) és családi irodalmi piknik („Csali”), amelyek külön-külön vagy egymás után is megvalósíthatók. A program során a gyerekek különféle kreatív és logikai feladatokat oldanak meg, például rejtvényeket, szókirakókat, activity játékokat, valamint találkozhatnak írókkal is. A cél az olvasás iránti igény felkeltése, a könyvtárhasználat ösztönzése és közösségi élmények biztosítása.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A program megvalósításához szükséges eszközök közé tartoznak például számítógép, nyomtató, festékpatron, fénymásolópapír, névjegykarton, etikett vagy bélyegző, valamint különféle kreatív kellékek, mint építőkockák, kockacukor, sál, fűszerminták és műszaki rajzlap.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A Birodalmi vadászok jógyakorlat egy három modulos, játékos olvasásnépszerűsítő program, amely a kortárs gyermekirodalomra épül. A gyerekek különféle kreatív és logikai feladatokon keresztül dolgozzák fel az olvasottakat, például szereplőfelismerő játékokkal, pontszerző versenyekkel és nyomkövető feladatlapokkal. A „Ki vagyok én?” játék során a csapatok pontokat gyűjtenek különböző nehézségű meghatározások alapján, miközben lehetőségük van „pontrablásra” is, ha a másik csapat hibázik. A feladatok célja, hogy fejlesszék a tanulók szövegértését, figyelmét, logikai gondolkodását és együttműködési készségét. A program során a csapatok maguk dönthetik el, milyen nehézségű feladványt választanak, így a játék stratégiai elemeket is tartalmaz. A feladatlapok és játékok vizuális és manuális készségeket is fejlesztenek, például építőkockák, rajzlapok és egyéb eszközök használatával. A program lehetőséget biztosít írókkal való találkozásra is, ami személyes élménnyé teszi az irodalommal való találkozást. A modulok külön-külön is alkalmazhatók, de egymásra épülve komplex élményt nyújtanak. Az értékelés során figyelembe veszik a kreativitást, a részvételt és a csapatmunkát is. A jógyakorlat célja, hogy az olvasás élményszerű tevékenységgé váljon, és hosszú távon is fenntartsa a gyerekek érdeklődését az irodalom iránt.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A jógyakorlat célja, hogy segítse a tanulókat eligazodni a kortárs gyermekirodalomban, miközben fejleszti együttműködési készségüket, nyelvi kreativitásukat és digitális kompetenciájukat. Az igény abból fakadt, hogy a gyerekek számára játékos, élményszerű módon váljon elérhetővé az olvasás, és ezáltal javuljon szövegértésük, figyelmük, valamint logikai és stratégiai gondolkodásuk. A gyakorlat ösztönzi a kitartást, a monotóniatűrést és a csapatépítést is.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A jógyakorlat játékos formában fejleszti a tanulók szövegértését, szókincsét, vizuális memóriáját és logikai gondolkodását. A program során a gyerekek megtanulnak együttműködni, kompromisszumokat kötni, és fejlődik vitakészségük, csapatépítési hajlandóságuk is. Az élményszerű feladatok és irodalmi játékok révén nő az olvasás iránti érdeklődés, valamint az önálló és közös könyvtárhasználat iránti motiváció.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Birodalmi vadászok. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Olvasásfejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 7. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 198–210. p.
Fejlesztő: Mészáros Eszter
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.