Jógyakorlat

Anglia egy hétben: tematikus digitális kompetenciafejlesztés a könyvtárban

A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál): 
Az Anglia egy hétben: Tematikus digitális kompetenciafejlesztés a könyvtárban mintaprogram, 9-13. osztályos, angolul már tanuló diákoknak szól, célja digitális írástudásuk és könyvtárhasználati készségeik fejlesztése. Az egyhetes, 14 órás foglalkozás két modulra oszlik: az elsőben könyvtári alapismereteket és keresési stratégiákat sajátítanak el, a másodikban pedig Anglia kultúrájával és történelmével ismerkednek. A program során a feladatok sokrétűek, az információkereséstől a kézműves foglalkozásokig terjednek, és a könyvtári állományra támaszkodnak. A könyvtáros mentori szerepet tölt be, kiegészítve az iskolai tananyagot és ösztönözve az önálló tanulást. Az értékelés fejlesztő jellegű, pozitív visszajelzésekre épül, mellőzve a hagyományos osztályozást
Magyar vagy külföldi: 
Vármegye: 
Település: 
A könyvtár típusa: 
A könyvtárban dolgozók létszáma: 
A könyvtár honlapja: 
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek: 
A program megvalósításához szükséges erőforrások közé tartozik egy angolul jól tudó, felkészült könyvtáros, aki csoportonként (maximum 15 fő) vezeti a foglalkozásokat. Tárgyi feltételként internet-hozzáféréssel rendelkező terem, számítógépek vagy laptopok (lehetőség szerint egyénenként), projektor és nyomtató szükséges. Ezenkívül kézműves foglalkozások alapanyagai, mint olló, ragasztó, színes ceruza, valamint egyéb eszközök, például flipchart és post-it lapok beszerzése elengedhetetlen. A könyvtár gyűjteményéhez és elektronikus adatbázisaihoz való hozzáférés is alapvető erőforrás.
A megvalósítás időigénye: 
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése: 
Az Anglia egy hétben jógyakorlat egy egyhetes, összesen 14 órás program, mely 5 napon át, napi 2-3 órás foglalkozásokkal valósul meg, jellemzően iskolai szünetekben. A program két modulra tagolódik: az első a könyvtári alapismereteket, a digitális írástudást, az internetbiztonságot és az információkeresési stratégiákat mutatja be, aktív online kutatómunkával. A második modul Anglia kultúráját és történelmét dolgozza fel interaktív feladatokkal, kézműves foglalkozásokkal, például címer vagy korona készítéssel, valamint társasjátékokkal és virtuális túrákkal. A foglalkozások során hangsúlyt kap a csoportmunka és a projektalapú tanulás. A könyvtáros mentorként segíti a diákokat, ösztönözve az önálló tanulást. Az értékelés folyamatos és formatív, kizárólag pozitív visszajelzésekre épül.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény: 
Az Anglia egy hétben mintaprogram kialakításának célja a digitális írástudás és a könyvtárhasználat fejlesztése. A program arra törekszik, hogy kiegészítse a középiskolai történelem és angol nyelvi tananyagot olyan érdekességekkel, amelyekre az iskolai órák keretében nincs elegendő idő, valamint felkeltse a diákok érdeklődését az önálló, otthoni tanulásra.
Célcsoport(ok): 
A jógyakorlat előnyei, eredményei: 
A résztvevő diákok digitális írástudása és kritikus gondolkodása fejlődik, miközben javulnak információkeresési kompetenciáik mind online, mind a könyvtári környezetben. A program révén megértik a könyvtár szerepét az élethosszig tartó tanulásban, valamint bővülnek kulturális ismereteik Anglia történelme és kultúrája terén. Emellett erősödik a csapatmunkában való részvételük és kommunikációs készségük, felkeltve érdeklődésüket az önálló tanulás iránt.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság): 
Anglia egy hétben: tematikus digitális kompetenciafejlesztés a könyvtárban. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ Hernádi Ágnes (szerk.): Digitális írástudást fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 5. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 5–20. p. Fejlesztő: Tóth-Jávorka Brigitta
A jógyakorlat betöltésének éve: 
2025
Szükséges kompetenciák: 
Partneri együttműködés(ek): 
nevelési/oktatási intézmények

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.