Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
Az Egy kicsit más vagyok című jógyakorlat célja, hogy a könyvtári foglalkozásokon a sajátos nevelési igényű (SNI) és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel élő (BTM) gyermekek is aktívan és sikeresen vehessenek részt. A program három modulból áll: pedagógusok előkészítő találkozása, versek és ritmusok feldolgozása, valamint mesefeldolgozás dramatikus eszközökkel. A foglalkozások során a szövegértés, szókincs, figyelem és szociális készségek fejlesztése történik játékos, élményszerű formában. A program külön figyelmet fordít a differenciált tanulásszervezésre és az akadálymentesítésre.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A program megvalósításához szükséges eszközök egyszerűek és könnyen beszerezhetők: könyvek, képes kártyák, hanganyagok (CD-ről), rajzeszközök, ülőpárnák, kis asztalok, székek, valamint néhány nyomtatható segédanyag. A foglalkozásokhoz ajánlott a megfelelő világítás, zajmentes környezet, akadálymentesített tér és vizuális jelzések biztosítása. Szükség lehet pedagógiai asszisztens vagy kísérő felnőtt jelenlétére, különösen SNI vagy BTM gyermekek esetén.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A program három modulból áll, amelyek egymásra épülnek, de önállóan is alkalmazhatók. Az első modul a pedagógusok előkészítő találkozása, ahol a gyermekek egyéni szükségleteinek feltérképezése és a foglalkozás körülményeinek megtervezése történik. A második modulban versek és ritmusok segítségével fejlesztik a szövegértést, figyelmet, szókincset és önszabályozást játékos, mozgásos feladatokon keresztül. A harmadik modulban mesefeldolgozás zajlik dramatikus és rajzos eszközökkel, amely az érzelmi bevonódást és a kreatív kifejezést támogatja. Mindhárom modul célja az inkluzív, élményalapú tanulás biztosítása, különös figyelemmel az SNI és BTM gyermekekre. A feladatok során a gyermekek együttműködnek, alkotnak, játszanak, miközben fejlődnek kommunikációs és szociális készségeik.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A program célja, hogy a könyvtári foglalkozásokon a sajátos nevelési igényű (SNI) és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel élő (BTM) gyermekek is aktívan és sikeresen vehessenek részt. A cél az inkluzív, élményalapú tanulás biztosítása, amely figyelembe veszi a gyermekek egyéni szükségleteit, képességeit és szokásait. A program hangsúlyt fektet a pedagógusok előzetes felkészítésére, a megfelelő környezet kialakítására (pl. világítás, akusztika, akadálymentesítés), valamint a strukturált, biztonságos térre és időkeretre. Fontos szempont a cselekedtető tanulás, a vizuális és dramatikus eszközök alkalmazása, valamint a differenciált módszertan.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A jógyakorlat előnye, hogy lehetőséget teremt az SNI és BTM gyermekek élményalapú tanulására, miközben fejlődik szövegértésük, szókincsük, szociális és önszabályozó képességük. Az eredmények között kiemelhető a gyermekek önbizalmának növekedése, a közösségi élmények erősödése és a pedagógusok módszertani tudásának bővülése.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Egy kicsit más vagyok – foglalkozások különleges bánásmódot igénylő gyermekeknek. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Szövegértést fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 6. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 270–288. p.
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.