Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
A Betűspagetti című jógyakorlat célja az 1–2. évfolyamos tanulók szókincsének, helyesírásának és könyvtárhasználati ismereteinek játékos, élményszerű fejlesztése. A foglalkozás egy mesekeretbe ágyazott történet köré épül, ahol a gyerekek különböző betűs, szavas feladatokat oldanak meg, így segítve a nyelvi készségek fejlődését. A tanulók csoportmunkában dolgoznak, szókártyákat, betűtésztát, rejtvényeket használnak a feladatmegoldáshoz. A játékos feladatok során fejlődik a figyelem, a kreativitás, valamint az együttműködés.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A jógyakorlat megvalósításához szükség van egy könyvtári térre, amely alkalmas kisgyermekek fogadására és csoportos tevékenységek lebonyolítására. Az eszközigényhez tartoznak nyomtatott szókártyák, betűtészta, képek, rejtvények, ragasztó, olló és színes ceruzák, valamint egy-egy mesekönyv a mesealaphoz. A feladatokhoz szükséges kellékek nagy része újrahasználható vagy egyszerűen előállítható, így a költségek minimálisak.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A gyerekek egy kitalált történet főhősét, „Betű Benedeket” segítik abban, hogy visszaszerezze a szétszóródott betűit és szavait. A foglalkozás során különféle feladatokat oldanak meg – például szókártyák párosítása, betűtésztás szórakás, rejtvények, képkiegészítés –, melyek mind a szókincs, helyesírás, figyelem és kreativitás fejlesztését szolgálják. A gyerekek csoportokban dolgoznak, így az együttműködési képességeik is fejlődnek. A mesei keret és a játékos feladatok erősen motiválják a tanulókat, miközben ismerkednek a könyvtári környezettel és az ott elérhető segédeszközökkel. A foglalkozás rugalmasan illeszthető a tanórákhoz, és egyszerű eszközökkel, alacsony költséggel megvalósítható.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A jógyakorlat célja az volt, hogy az alsó tagozatos tanulók játékos, mesébe ágyazott formában sajátítsák el az alapvető nyelvi készségeket és könyvtárhasználati ismereteket. Az igény abból a tapasztalatból fakadt, hogy a kisiskolások számára nehézséget jelenthet a hagyományos tanulási forma, különösen a szókincsfejlesztés és a helyesírás terén. A program élményszerű foglalkozásaival segíti a tanulók motiválását, és erősíti a tanuláshoz való pozitív viszonyukat. A könyvtári környezet újszerű tanulási színtérként működik, ahol a gyerekek aktív, cselekvő szerepben tanulhatnak.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A foglalkozás során különféle feladatokat oldanak meg – például szókártyák párosítása, betűtésztás szórakás, rejtvények, képkiegészítés –, melyek mind a szókincs, helyesírás, figyelem és kreativitás fejlesztését szolgálják. A gyerekek csoportokban dolgoznak, így az együttműködési képességeik is fejlődnek.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Betűspagetti, Szövegértési foglalkozás sajátos nevelési igényű tanulók számára. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Könyvtárhasználat-információkeresést fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 8. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 244–269. p.
Fejlesztő: Tóth Renáta
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.