Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
Az ókorba keveredve című jógyakorlat egy könyvtárhasználati fejlesztő foglalkozás 5. osztályos tanulók számára, amely játékos formában ismerteti meg őket az ókori görög és római kultúrával. A négy alkalomból álló program során a résztvevők csoportmunkában dolgoznak fel témákat az építészet, mitológia, színház, zene és sport területéről. A tanulók könyvtári eszközök segítségével önállóan gyűjtenek információkat, fejlesztve szociális, szövegértési és prezentációs készségeiket. A program célja az önálló ismeretszerzés és együttműködés ösztönzése. A foglalkozás végén a diákok reflektálnak élményeikre és új ismereteikre.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A program megvalósításához elengedhetetlen egy könyvtári tér, amely alkalmas 32 fő befogadására, valamint projektor és számítógép PowerPoint-bemutatókhoz. Szükségesek továbbá könyvtári segédanyagok, mint szakkönyvek, szótárak, enciklopédiák, valamint nyomtatott mellékletek, feladatlapok. A költségek alacsonyan tarthatók, mivel a program elsősorban meglévő könyvtári állományra és újrahasználható eszközökre épül.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A jógyakorlat egy 5. osztályos tanulóknak szóló, élményalapú könyvtári foglalkozás, amely játékos formában ismerteti meg a résztvevőket az ókori görög és római kultúrával. A program négy tematikus almodulból áll: építészet, mitológia, színház és zene, valamint sport, amelyek mindegyike 60 perces. A foglalkozások során a tanulók kiscsoportos munkában, szakkönyvekre és könyvtári forrásokra támaszkodva oldanak meg feladatokat, készítenek plakátokat, jeleneteket adnak elő, illetve élőképeket mutatnak be. A tanulók sorszám alapján kerülnek csoportokba, amelyek vagy görög, vagy római oldalt képviselnek, így alakul ki a tematikus verseny. A program célja nemcsak a történelmi ismeretek elmélyítése, hanem a könyvtárhasználati, szövegértési, szóbeli kifejezőképesség és kooperációs készségek fejlesztése is. A foglalkozásokat ppt bemutatók, szemléltető eszközök és nyomtatott feladatlapok segítik. A tanulók a könyvtári eszközök használatával megtanulnak információt keresni, lényeget kiemelni és önállóan dolgozni. A program végén a csoportok bemutatják munkáikat, majd közösen értékelik az élményeket.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A jógyakorlat célja, hogy az 5. osztályos tanulók játékos, élményszerű módon mélyítsék el ismereteiket az ókori görög és római kultúráról, miközben megtanulják hatékonyan használni a könyvtári forrásokat. A program hiánypótló jelleggel ötvözi a tantárgyi tudást a könyvtárhasználati kompetenciák fejlesztésével. Cél, hogy a tanulók magabiztosan eligazodjanak a könyvtári rendszerben, és együttműködő, aktív tanulóvá váljanak.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A jógyakorlat előnye, hogy játékos, élményszerű formában mélyíti el az ókori kultúrával kapcsolatos ismereteket, miközben fejleszti a tanulók együttműködési és kommunikációs készségeit. Segíti a könyvtári tájékozódás elsajátítását, és önálló információszerzésre ösztönöz. A csoportmunka révén minden diák aktív szereplővé válik, ami növeli a motivációt és a tanulás hatékonyságát.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Az ókorba keveredve, Összefoglaló történelemóra. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Könyvtárhasználat-információkeresést fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 8. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 2019. 250–267. p.
Fejlesztő: Tóth Karolina
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.