Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
Az AZOLO „vírus” terjesztése egy mintaprogram, melynek fő célja az 5. osztályos diákok szövegértési és digitális kompetenciáinak fejlesztése. A program bemutatja az azolo.hu online felületet, amely az olvasóvá nevelés folyamatát támogatja, és ösztönzi a diákokat kedvenc olvasmányaik megosztására. A 2 x 1,5 órás foglalkozások során a tanulók megtanulnak információt gyűjteni az internetről és szelektálni azt, miközben fejlesztik az anyanyelv tudatos használatát és a hatékony csoportmunkát.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
Az Azolo vírus terjesztése gyakorlat megvalósításához egy iskolai könyvtáros vagy magyartanár szükséges, aki alapvető digitális kompetenciákkal és jó kommunikációs készséggel rendelkezik, valamint ismeri az azolo.hu platformot. Tárgyi feltételként internethozzáféréssel rendelkező terem, számítógépek vagy laptopok (lehetőség szerint minden résztvevőnek egy), projektor, hangszóró és nyomtató szükséges.
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A jógyakorlat megvalósítását egy iskolai könyvtáros vagy magyartanár végzi, speciálisan felszerelt teremben, mely internethozzáféréssel, számítógépekkel, projektorral és hangszóróval rendelkezik. A program két, egyenként másfél órás foglalkozásból áll, melyek önállóan vagy egymásra épülve is alkalmazhatók. Az elsődleges megtett intézkedés a diákok bevezetése az azolo.hu online platform használatába, amely az olvasóvá nevelés, a szövegértés és a digitális kompetenciák fejlesztését szolgálja. A program magában foglal egy "Felkészítő modult" az alapok lefektetésére. Az első fő modul, "Ki az az Azolo?", az online felület megismerésére, a felhasználói fiók létrehozására és a „Láncolvasás” koncepciójára fókuszál. A második fő modul, "Együtt Azolóval", mélyebben foglalkozik a platform funkcióival, mint például olvasmánykérdések létrehozása, plágium elkerülése, valamint a fórum és a vitafunkciók használata. A diákok aktívan részt vesznek csoportmunkában, bemutatják kedvenc olvasmányaikat, ezzel is erősítve a közösségi és digitális készségeiket. Az egész program a digitális eszközökön keresztül támogatja a tudatos olvasás és a szövegértés fejlesztését.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A program fő célkitűzése a szövegértés, az anyanyelv tudatos használata és a digitális kompetenciák fejlesztése. Az igény abból fakadt, hogy az iskolai könyvtáros és magyartanár felismerte a diákok szövegértési nehézségeit és a digitális készségek hiányát. Ezenfelül a program segíti a diákokat az internetes információgyűjtésben és -szelektálásban, a csoportmunkában, valamint abban, hogy bemutassák kedvenc olvasmányaikat. A cél egy olyan jógyakorlat megalkotása volt, amely hidat képez a hagyományos olvasás és a digitális világ között.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A jógyakorlat fejleszti a diákok szövegértését, digitális kompetenciáit és anyanyelvük tudatos használatát. Ennek eredményeként képessé válnak az internetes információgyűjtésre és -szelektálásra, valamint a csoportos együttműködésre. A program növeli az olvasás iránti érdeklődést, segít az olvasást szabadidős tevékenységként megkedveltetni, és javítja a prezentációs készségeket. Ezenfelül erősíti az iskolai könyvtáros és a magyartanár közötti együttműködést, és vonzóvá teszi a könyvtárat a diákok számára.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Az AZOLO „vírus” terjesztése. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Szövegértést fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 6. „Az én könyvtáram”. Bp.: FSZEK, 150–161. p.
Fejlesztő: Czupi Gyula
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.