Jógyakorlat

Médiaműveltségi és médiatudatossági foglakozás a könyvtárban 1 - Online tartalom előállítás

A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál): 
A Médiaműveltségi és médiatudatossági foglalkozás a könyvtárban 1 - Online tartalom-előállítás egy 12 órás program, melynek célja a 9-12. osztályos középiskolások médiakultúrára és médiatudatosságra nevelése. A program során a diákok megtanulnak online híroldalakat szerkeszteni okoseszközök segítségével. Kiemelt szerepet kap a felelős tartalommegosztás és az álhírek felismerése.
Magyar vagy külföldi: 
Vármegye: 
Település: 
A könyvtár típusa: 
A könyvtárban dolgozók létszáma: 
A könyvtár honlapja: 
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek: 
A programhoz multimédiás számítógépekkel felszerelt számítógépes terem szükséges, internet-hozzáféréssel. Emellett fényképezőgép vagy mobiltelefon (akár a diákok saját eszközei is). Az előadónak projektorral és flipcharttal kiegészített számítógép, valamint nyomtató is rendelkezésére áll. A szoftverek közül az MS Office, a Gimp2 vagy Pixlr képszerkesztő, és a Wordpress webszerkesztő szükséges.
A megvalósítás időigénye: 
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése: 
A Médiaműveltségi és médiatudatossági foglalkozás a könyvtárban 1 – Online tartalom-előállítás jógyakorlat célja a fiatalok médiakultúrára és médiatudatosságra nevelése, élménygazdag módon. A 12 órás program öt egymásra épülő modulból állAz első modul az álhírek és hamis információk felismerésére összpontosít, felmérő kvízzel kiegészítve. A második modulban a diákok megismerkednek az internetes közlések műfaji sajátosságaival, ami segíti őket az önálló híranyag készítésében. A harmadik modultól kezdve a cikkírás eszközrendszerét és technikai feltételeit sajátítják el, gyakorlatorientált képzés keretében. A negyedik modulban csoportmunkában dolgoznak fel a könyvtár életéből vett témákat, amelyek érdekesek lehetnek korosztályuk számára, és bulvárjellegű, figyelemfelkeltő cikkeket készítenek. Az utolsó modul a nyilvános publikáció szabályait, az etikus közlést és a tartalom megosztását tárgyalja. A program során a diákok megtanulják a felelős tartalommegosztást, felismerni a hamis információkat, valamint szöveges és képi tartalmakat (címlapfotók, fotósorozatok) tervezni és szerkeszteni.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény: 
A gyakorlat célja a fiatalok médiakultúrára és médiatudatosságra nevelése, valamint az ismeretek és készségek élménygazdag átadása alkotói folyamatokon keresztül. A programban a feladat egy online híroldal tartalmának előállítása okoseszközökkel. Fontos, hogy a résztvevők megismerkedjenek a felelős tartalommegosztás szabályaival, és felismerjék a hamis információkat az interneten. Ezen felül a szöveges tartalom-előállítás mellett fontos, hogy megtanulják a képi tartalom megtervezését is. A foglalkozás emellett segítséget nyújt az iskolai honlap, illetve Facebook-oldal szerkesztéséhez is.
Célcsoport(ok): 
A jógyakorlat előnyei, eredményei: 
A jógyakorlat számos előnnyel jár a résztvevő diákok számára. Növekszik a tájékozottságuk és médiatudatosságuk. Kialakulnak a biztonságos internethasználatot erősítő mechanizmusok. A program során megismerkednek kép- és szövegszerkesztő alkalmazásokkal, és megtanulják azokat alkalmazni. Képessé válnak a professzionális kommunikációra olyan platformokon, mint a Facebook és az Instagram. Emellett fejlődik a kreatív kommunikációjuk, amit az iskola weboldalán is hasznosíthatnak. A diákok megtanulják felismerni az interneten található hamis információkat, csoportosítani a híreket műfajok szerint, és az információkat tartalmilag besorolni. Képessé válnak különböző beállításokkal fényképeket készíteni, a szöveges tartalmat képekkel illusztrálni, és a képeket figyelemfelkeltő feliratokkal ellátni. Projektmunkában dolgozva önálló tartalom-előállításra is képesek lesznek.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság): 
Médiaműveltségi és médiatudatossági foglakozás a könyvtárban 1 - Online tartalom előállítás. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.) Digitális írástudást fejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 5. „Az én könyvtáram” Bp.: FSZEK, 2019. ) 168–179. p. Fejlesztő neve: Márföldi István
A jógyakorlat betöltésének éve: 
2025
Szükséges kompetenciák: 
Partneri együttműködés(ek): 
nevelési/oktatási intézmények

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.