Jógyakorlat
A jógyakorlat rövid összefoglalása (ez a leírás jelenik meg a jógyakorlatok rövid felsorolásánál):
A Széllel slamben jógyakorlat célja, hogy a középiskolás korosztály számára közelebb hozza a kortárs irodalmat és a költészetet, különösen a slam poetry és az instaköltészet eszközeivel. A program két modulból áll: az első egy kreatív, interaktív könyvtári óra, a második pedig játékos könyvtárhasználati gyakorlat. A résztvevők megismerik a modern irodalmi műfajokat, kortárs szerzőket, és aktívan alkotnak saját szövegeket is. Kiemelt cél a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség, valamint a digitális és könyvtári tájékozódási képességek fejlesztése. A program során különböző műfaji határokat feszegetnek, vitáznak, reflektálnak, és alkotnak egyéni vagy csoportos formában.
A könyvtárban dolgozók létszáma:
Szükséges erőforrások, eszközök, költségek:
A megvalósításához elsősorban könyvtári és digitális eszközökre van szükség. A szükséges erőforrásokat a a könyvtári infrastruktúra adja (könyvek, katalógusrendszer, olvasóterem), valamint digitális eszközök, például számítógép, projektor, hang- és képlejátszó berendezés, internetelérés. A program során különféle oktatási segédanyagok használhatóak: papíralapú feladatlapok, kreatív kellékek (pl. képek, tárgyak), valamint online tartalmak (videók, versek, közösségi médiás példák).
A megvalósítás időigénye:
A megtett intézkedések, a jógyakorlat részletes ismertetése:
A jógyakorlat keretében egy 60 perces interaktív könyvtári foglalkozás és egy 30 perces könyvtárhasználati csapatjáték valósul meg. A program célja, hogy a középiskolás diákokat közelebb hozza a kortárs irodalomhoz és a költészethez, különös tekintettel a slam poetry, instaköltészet és dalszövegek világára. A foglalkozás során a diákok megismerkednek ismert hazai slammerekkel, műfaji sajátosságokkal, és lehetőséget kapnak saját szövegek alkotására is. Kiemelt szerepet kap a digitális technológia – YouTube videók, online források, közösségi médiás tartalmak – valamint a kreatív, játékos feladatok (pl. emojikkal írt versfelismerés, mémkészítés, verszanzásítás). A második modul során a tanulók megtanulják használni a könyvtári katalógust, és közösen összeállítanak egy kortárs költészeti polcot. A program erősíti a tanulók önkifejezési készségét, kritikai gondolkodását, csoportos együttműködését, valamint az információkeresési kompetenciákat. A foglalkozásokat a könyvtáros és az irodalomtanár együttműködésében érdemes megtartani. Az értékelés reflektív formában történik: a diákok visszajelzéseket adnak, önértékelést végeznek, a kreatív produktumokat pedig digitálisan is megoszthatják. A program célja nemcsak az irodalom megszerettetése, hanem az is, hogy a diákok felismerjék: az irodalom ma is az övék, élő, kifejező és szabad műfaj.
A jógyakorlat kialakításának célja, a kialakítására vonatkozó igény:
A jógyakorlat célja az volt, hogy a középiskolás diákok számára élményszerű módon mutassa be a kortárs irodalom és költészet új irányzatait, és bebizonyítsa, hogy az irodalom ma is élő, izgalmas és releváns lehet számukra. A hagyományos irodalomtanítás gyakran nem éri el ezt a korosztályt, nehezen teremt kapcsolatot a fiatalok érdeklődési körével és digitális világával. A program további kiemelt célja volt, hogy fejlessze a tanulók anyanyelvi, esztétikai és művészeti kompetenciáit, kreativitását, és megtanítsa őket arra, hogyan használhatják az internetet és a közösségi médiát az irodalmi önkifejezés és tartalomalkotás eszközeként.
A jógyakorlat előnyei, eredményei:
A gyakorlat egyik legnagyobb előnye, hogy élményszerűen és interaktívan hozza közel a középiskolásokhoz a kortárs irodalmat. A program fejleszti a diákok kreativitását, szóbeli és írásbeli kifejezőkészségét, valamint ösztönzi őket az önálló gondolkodásra és véleményformálásra. A slam poetry és az instaköltészet segítségével a tanulók megtapasztalják, hogy az irodalom nem csak kötelező tananyag, hanem személyes és aktuális önkifejezési forma is lehet. A könyvtárhasználati modul révén a résztvevők gyakorlatot szereznek az információkeresésben és a könyvtári tájékozódásban. A program során létrejövő egyéni és csoportos produktumok megerősítik a tanulók önbizalmát és sikerélményhez juttatják őket. A jógyakorlat hosszú távon is hozzájárulhat az olvasás iránti pozitív attitűd kialakításához.
Egyéb kiegészítések (pl. tanulság):
Széllel slamben. In: FEHÉR Judit – KOGLERNÉ HERNÁDI Ágnes (szerk.): Olvasásfejlesztő könyvtári mintaprogramok. Módszertani kötetek 7. „Az én könyvtáram” Bp.: FSZEK, 2019. 189–196. p.
Fejlesztő neve: Istók Anna,
A fejlesztésben közreműködő neve: Karácsony Katalin
A jógyakorlat betöltésének éve:
Partneri együttműködés(ek):
nevelési/oktatási intézmények
Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by
WeebPal.