Hír

A Könyvtári Intézet új szolgáltatása: online szervezeti önértékelési felület

Elérhetővé vált az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtári Intézetének új online szervezeti önértékelési felülete, az új fejlesztés a Magyarországi Könyvtárak Adatbázisában érhető el.

Mi a szervezeti önértékelés, és miért fontos elvégezni?

A szervezeti önértékelés alapvetően a Total Quality Management (TQM) vezetési filozófiához kapcsolódó minőségértékelési módszer. Definíciója szerint a szervezeti önértékelés a szervezet tevékenységeinek és eredményeinek szisztematikus, rendszeres és összehasonlító felülvizsgálata, amely támogatást nyújt a szervezet erősségeinek és fejlesztendő területeinek meghatározásához. Ennek rendszeres elvégzése nélkülözhetetlen abban az esetben, ha a szervezet tudatos minőségalapú fejlesztésére törekszünk.

A szervezeti önértékelés tehát segíthet:

  • meghatározni a szervezet erősségeit és fejlesztendő területeit,
  • kijelölni a legfontosabb fejlesztési (stratégiai) irányokat,
  • más szervezetekkel való összehasonlítás alapjául szolgálhat (benchmarking).

Nem utolsó sorban a rendszeres szervezeti önértékelés alkalmazásával a könyvtár teljesíteni tudja az 1997. évi CXL tv. 55. § 1. bekezdés k) pontjában megfogalmazott jogszabályi elvárást, amely szerint a nyilvános könyvtár a szolgáltatásait a könyvtári minőségirányítás szempontjait figyelembe véve szervezi.

Hogyan segít a szervezeti önértékelés elvégzésében az új online felület?

A szervezeti önértékelés elvégzése idő- és erőforrás-igényes feladat. A Könyvtári Intézet fő célja az volt e felület kialakításával, hogy megkönnyítse és felgyorsítsa a könyvtárak számára ezt a tevékenységet, és ezzel arra ösztönözze a könyvtárakat, hogy alkalmazzák ezt a fontos minőségmenedzsment-módszert.

Az online felület alkalmazásának előnyei:

  • az önértékelés gyorsabban elvégezhető,
  • könyvtárra szabható,
  • még több munkatárs bevonható az értékelésbe,
  • megkönnyíti a kritériumok egységes értelmezését,
  • még több támogatás nyújtható az önértékelést végzőknek,
  • lehetővé teszi az anonim értékelést,
  • megkönnyíti az eredmények feldolgozását,
  • könnyen elkészíthető az önértékelési jelentés.

Az online szervezeti önértékelési felület használata

A felület a Könyvtárak Minőségi Működésének Értékelési Rendszere, azaz a KMÉR struktúráját követi. Az önértékelés három fázisból áll:

  1. Az önértékelési projekt előkészítése
  2. Az önértékelés elvégzése
  3. Az eredmények kiértékelése

Két felhasználói szintet különböztet meg: az adminisztrátori és az önértékelő szerepkört.

Az adminisztrátor feladata az önértékelési projekt előkészítése, nyomon követése és az eredmények kiértékelése. Az önértékelők pedig elvégzik a szervezeti önértékelést.

Az online szervezeti önértékelés folyamata:

https://ki.oszk.hu/sites/default/files/dokumentumtar/eredmenyek_kiertekelese_kicsi_0.jpg

Hogyan érhető el az online szervezeti önértékelési felület?

A könyvtárak a Magyarországi Könyvtárak Adatbázisában (MKA) a saját hozzáférési adataikkal belépve érhetik el az online önértékelési felületet a bal oldali menüsor Önértékelés menüpontjára kattintva.

Amennyiben nem ismeri az MKA-ba való belépéshez a jelszót, kattintson a Bejelentkezés panel jobb alsó sarkában található Elfelejtette a jelszót? linkre! Amennyiben a bejelentkezéshez szükséges felhasználónevet sem ismeri, írjon a minoseg@oszk.hu e-mail-címre!

Kérjük, ossza meg velünk az online szervezeti önértékelési felülettel kapcsolatos véleményét, észrevételeit a minoseg@oszk.hue-mail-címen!

Share

További oldalak

Alapdokumentumok

Kapcsolat

1276 Budapest, Pf. 1205

Tel: +36 1 224-3788

Elérhetőségek

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.