Hír

Szeretné, hogy gyermekei szeressenek olvasni?

Szeretné, ha gyermeke többet olvasna? Ez önön múlik, példamutatásával életre szóló szeretetet ébreszthet a könyvek iránt.
Nem nagy titok, hogy a szülők hatással vannak gyermekeikre. Ezt akár biológiai szempontból is meg lehet magyarázni: a kicsik a nagyoktól tanulnak. Az sem titok, hogy az olvasás jót tesz az embereknek, különösen a gyermekeknek. Talán meglepőbb azonban, ha kapcsolatot teremtünk a kettő között, és kijelentjük, hogy a szülők mélyrehatóan és célzottan befolyásolhatják gyermekeik olvasási szokásait.
 
A szülői befolyás rejtett ereje
 
Ahogyan az anyák és apák megtanítják gyermekeiknek a jóságot és a jó modort, úgy sok más fontos dolgot adnak át nekik anélkül, hogy ezt szándékosan tennék. A kutatások azt mutatják, hogy a gyermekek szinte mindig figyelik reakcióinkat, viselkedésünket és döntéseinket, anélkül, hogy ezt tudatosan felismernék.
A felnőttek is ugyanezt teszik. Figyelik a többi felnőttet, hogy megtanulják, hogyan kell viselkedni, és megfigyeljék azokat a szokásokat, amelyek boldogsághoz, egészséghez és sikerhez vezethetnek. Azt mondják, hogy a legfontosabb kommunikáció a csendes, a megfigyelésből és az ismétlődő viselkedési mintákból nyert megértés.
 
A gyerekek nem csak a szóbeli kommunikáció segítségével, hanem figyeléssel is tanulnak
 
A gyerekek okosak, szivacsként szívják magukba az információt. Egy hosszú munkanap után talán szeretnéd elővenni kedvenc Stephen King-regényedet, összekuporodni a kanapén, és elmerülni a szavak világában. Tegyük fel, hogy ezt minden este megteszed, annyira, hogy ez a rutinod észrevehető részévé válik. Örömöt okoz neked, és az életedben mindenki ezt világosan látja, anélkül, hogy te bejelentenéd.
Bár ez nem feltétlenül szándékos, gyermeke ezt a tevékenységet fontosnak, értékesnek és örömtelinek tarthatja. Ez azonban nem jelenti azt, hogy gyermekei olyanok, mint a Big Brother – mindig figyelnek –, és ezért nem tehet semmit, amit nem szeretne, hogy gyermekei is megtegyenek. Ez mindenekelőtt egy erősség, egy olyan tudás, amelynek célja, hogy segítse önt.
 
Miért fontos a bátorítás az olvasási szokások kialakításában?
 
A szülői bátorítás általában nagyon fontos a gyermekek számára, és tanulmányok kimutatták, hogy közvetlen összefüggés van a gyermek olvasási gyakorisága és a szülők bátorítása között. A gyermekek szeretik, ha azok bátorítják őket, akiket szeretnek és tisztelnek. Még ha csak évekkel később ismerik be, szeretnék, ha szüleik büszkék lennének rájuk.
Miután elkezdik olvasni az élénk és magával ragadó irodalmi világot, már nem lesz szükségük ugyanolyan bátorításra, hanem inkább pozitív cselekedeteik elismerésére. Lehet, hogy éppen ellenkező problémával szembesül: nem tudja, hogyan kezelje az éjszakába nyúló olvasást, de ez már egy teljesen másik cikk témája.
 
Példamutatás
 
Bár a világ elutasíthatja a gyermekeket és önálló gondolkodási képességüket, tagadhatatlanul képesek túlnézni szavainkon és bátorításainkon. Azt akarják, hogy példával járjunk elöl, hogy szavainkat tetteinkkel is alátámasszuk.
Mint egy barát, aki azt mondja, hogy egészségesen kell élned, miközben naponta egy csomag cigarettát elszív. A gyerekek könnyen felismerik, ha a cselekedetek nem egyeznek a szavakkal. Feltehetik maguknak a kérdést, hogy miért kellene olvasniuk, ha a szüleik nem teszik. Akár azt is hihetik, hogy az olvasás nem lehet olyan jó, mint ahogy az emberek mondják, ha még az anyjuk vagy az apjuk sem olvas.
 
A szülők is profitálnak belőle: a képernyők helyett könyvek
 
Az olvasási szokások elsajátítása nemcsak a gyermekek számára csodálatos, hanem a szülők számára is. Nézzünk szembe a ténnyel: bár a legfiatalabb generáció kapja a legtöbb kritikát a képernyőfüggőség miatt, valójában a legtöbbünk valamilyen formában technológiai függőségben él. Figyelmünk rövidül, a mesterséges intelligencia veszélyezteti kritikai gondolkodásunkat, és gyakran előfordul, hogy szabadidőnket a közösségi média rövid, figyelemelterelő tartalmaival töltjük ki.
Ha például a vonaton vagy repülőgépen a telefonunkon való görgetés helyett egy jó könyvet kezdünk el olvasni, az agyunknak egy pillanatnyi pihenőt biztosíthatunk. Ha szándékosan lelassítjuk és elmélyítjük gondolatainkat, az elménket megtanítjuk arra, hogy teljes mértékben megértsen egy ötletet, és mérlegelje annak hatásait és aspektusait.
Az ilyen típusú változások normalizálhatják az olvasást, miközben elkötelezzük magunkat mellette, lehetővé téve, hogy szavaink tettekké váljanak. Végül is az alapgondolat igaz: rengeteg előnye van annak, ha elmerülünk egy könyvben.
 
Az olvasás fejleszti az empátiát, a kreativitást és a kritikai gondolkodást
 
A gyermek olvasáshoz való hozzáállásának megváltoztatásához a legfontosabb tényező – nem meglepő módon – a saját hozzáállásunk. Mind a kimondott szavak, mind azok megtestesülése és megélése. Ha azt akarjuk és elvárjuk, hogy a gyermekek erőfeszítéseket tegyenek az olvasás terén és megtanítsák agyukat a rövid figyelemfenntartási idővel való küzdelemre, akkor nekik is látniuk kell, hogy mi is erőfeszítéseket teszünk.
Természetesen a mindennapi életünk egyre inkább munkával és felelősséggel teli. Gondoskodunk saját életünkről és szeretteink életéről, és az idő szűkösen áll rendelkezésünkre. Gyakran érezhetjük úgy, hogy időhiányban vagyunk. Ennek ellenére az olvasás elengedhetetlen ahhoz, hogy gyermekeink páncélzatot építsenek ki a folyamatosan fejlődő technológiai világ ellen.
 
Az olvasás összefüggésbe hozható az empátia kialakulásával, a gondolkodási képességgel és a kreativitással a gyermekek körében. Ezt a tényt, amelyet számos tanulmány és a valós élet tapasztalatai is alátámasztanak, talán arra is felhasználhatnánk, hogy minden tőlünk telhetőt megtegyünk az olvasás iránti érdeklődés felkeltése, bátorítása és ösztönzése érdekében. 
 
A kép forrása a cikk.
 
 
Share

További oldalak

 

Kapcsolat

Cím: 1016 Budapest, Szent György tér 4-6. (Budavári Palota F épület)
Postacím: 1276 Budapest, Pf. 1205

Tel: +36 1 224-3725

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.