Hír

Az IFLA közreműködése az idei ENSZ 30. éghajlatváltozási konferencia programjának alakításában

ACE - Action for Climate Empowerment

2025 novemberében Brazíliában rendezik meg az ENSZ 30. éghajlatváltozási konferenciáját (COP30), amelynek napirendjét az évközi szakértői konferencián határozzák meg. Az IFLA-t felkérték, hogy az ENSZ Éghajlatváltozási keretegyezményével hivatalos partnerségben álló nem kormányzati szervezetként segítsen az idei program kialakításában.

Az IFLA az éghajlati válság kezelésében a nagyobb méltányosság és az inkluzivitás mellett foglal állást, elsősorban azáltal, hogy a társadalom széles rétegével kapcsolatban van. Az IFLA szeretné növelni a könyvtárak részvételét saját országukban az éghajlatvédelmi intézkedésekben, valamint feltárni, hogy a nyílt tudomány és a tudományos kutatás milyen szerepet játszhat a releváns éghajlati adatok átláthatóságában.

Az IFLA már megkezdte a könyvtárak bevonását a júniusi szakértői konferenciára. A konferencia része a „Cselekvés az éghajlatváltozás elleni küzdelemért” (ACE) párbeszéd, ahol az érdekelt felek partnerségeket építhetnek ki és az éghajlatváltozás elleni küzdelemben kialakított jógagyakorlataikat oszthatják meg egymással. 
Az IFLA hangsúlyozta, hogy számos könyvtártípus, különösen a közösségi és közkönyvtárak, valamint az iskolai könyvtári programok nagy hangsúlyt fektetnek a gyermekek és fiatalok bevonására. Kiemelte továbbá, hogy a helyi közösségeket kiszolgáló könyvtárak, beleértve számos olyan egyetemi könyvtárban található forrásközpontot, amelyet őslakos hallgatók is látogatnak, részt vesznek a tudás megőrzésében és a generációk közötti tudásmegosztás lehetővé tételében.

Az IFLA vitakérdései:

  • Milyen kapcsolatok léteznek a formális és az informális oktatási szektorok között, melyeket tovább lehetne fejleszteni, hogy az ACE-tevékenységeket az iskolai környezeten túlra is kiterjesszék, és a teljes közösséget bevonják?
  • Mennyire fontos a többszörös műveltség (média-, információs és tudományos műveltség) fejlesztése a gyermekek és fiatalok éghajlatváltozás elleni küzdelemben való részvételének elősegítésében?
  • Milyen lehetőségek vannak az informális oktatási ágazatokban a gyermekek és fiatalok, valamint az őslakosok középpontba helyezésére, és hogyan lehet ezeket a lehetőségeket támogatni és megvalósítani?

Az elmúlt három évben az IFLA azon dolgozott, hogy bevonja a konferenciának otthont adó országok önkénteseit és tagjait az éghajlatváltozással kapcsolatos kérdésekbe. Mivel a COP30-nak Brazília ad otthont, ez kiváló lehetőség a brazil könyvtári közösség, valamint a Latin-Amerika és a Karib-térség (LAC régió) szélesebb körű bevonására.
Az ehhez szorosan kapcsolódva tartott, Könyvtárak az éghajlatváltozás elleni küzdelemért című webináriumon az ACE és a könyvtári terület számára kínált lehetőségek hátterét mutatták be egy változáselmélettel együtt, amely segíthet a további szerepvállalás stratégiájának kialakításában. A résztvevők a webkonferencián a cselekvési és érdekérvényesítő ajánláson kívül megosztottak néhány jógyakorlatot a világ különféle tájairól.
A webináriumról készült felvétel a következő linken érhető el: https://www.youtube.com/live/hjKbbPHFFbg?si=_MI-P9foh2McWRoR

Forrás: The Road Towards Belém: Laying the groundwork for COP30 – IFLA
A kép forrása a cikk.

Share

További oldalak

 

Kapcsolat

Cím: 1016 Budapest, Szent György tér 4-6. (Budavári Palota F épület)
Postacím: 1276 Budapest, Pf. 1205

Tel: +36 1 224-3725

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.